Verwijderen teak (dak)

1 november

  • Achterkant krijgt zijn tweede en de voorkant zijn derde laag grondverf. Deze lading is klaar om afgelakt te worden.

  • Het hechthout aan bakboord ligt er netjes in.

25 oktober

  • Het potdeksel is er netjes afgekomen. Nu alleen nog de kit verwijderen.

  • En zo ziet dat er dan uit.

  • ....

  • De vierde epoxy laag zit er op.

  • ...

  • ....

  • ...

  • Dat ziet er toch beter uit dan blank staal.

  • De staande wanden en de langste schroten hebben hun 2de laag primer gekregen. Een beetje ruimte is wel noodzakelijk.

  • Plakken en knippen.

  • Daarna uitrollen in het gangboord en controleren of de mal er zonder spanning in ligt.

  • ...

  • Ontvetten.

  • De mal van het voordek. We gaan proberen het voordek in 2 delen te leggen.

18 oktober

  • Kajuitzijkanten geschuurd en een blinkend potdeksel.

  • Na een dag zweten (18 oktober en 24 graden!) duurt het leukste werk nog geen 15 minuten.

  • ....

  • Schilderen maar.

  • ...

  • Het wordt tijd om de pijnhoop eens op te ruimen.

  • ...

  • Ook de bolders krijgen hun eerste laagje verf.

  • ...

  • Op de hoogste punten van het potdeksel kom je geen roest tegen.

  • Op een haar na is ook de mastkoker klaar om in de grondverf gezet te worden.

11 oktober

  • ...

  • ...

  • ....

  • ...

  • ...

  • ...

  • ...

  • ...

  • ...

  • Op de hoogste punten van het potdeksel kom je geen roest tegen.

4 oktober

  • We zijn halfweg het gangboord. Matthijs schroeft de rail van het potdeksel.

  • Het vluchtluik is afgelast en de bolders en de standaard voor de kluiverboom zijn vernieuwd en opnieuw geplaatst.

  • Het oog waar de kluiverboom in komt te liggen is naar voren geplaatst en iets verlaagd waardoor de boom horizontaal komt te staan en niet zoals de oude schuin omhoog.

  • Oud ijzer nodig? Of hergebruiken? Naast een kluisgat, ankerkettingpijp en een vluchtluik nog verschillende kleinere onderdelen.

  • Het resultaat na weer een dag hard werken.

  • Let op de nieuwe botteloef.

  • Nieuwe indeling. Lier staat nu 10 cm verder naar voren en 4 cm. lager.

  • De 'nieuwe' bolder aan stuurdboord. Voordeel is dat de bolder nu niet meer 'in' het teak staat maar nu in een keer doorgelegd kan worden.

  • De bakboordbolder. Duidelijk is te zien dat ze nu onderdeel van het potdeksel en boeisel is. Voor de afwatering is tussen het boeisel en de bolder een RVS pijp ingelegd zodat het water kan doorlopen.

  • Half geverfd dak en een leeg gangboord.

  • Een leeg gangboord aan stuurboord,...

  • ...en ook aan bakboord...

  • Het vluchtluik.

  • Een beetje roest op het laagste punt van het potdeksel.

  • Binnenbrandje.

  • Hier zat ooit het kluisgat.

  • Het het piekschot is tijdelijk weggehaald en wordt later iets verder naar anderen geplaatst zodat de ankerketting recht naar beneden in de bak kan vallen die nu voor het piekschot komt.

27 september

  • Het verwijderen van een potdeksel: maak een centerpunt door met een hamer een tik op een kruiskopschroevendraaier te geven.

  • Draai daarne de prop er uit. Maak gebruik van een staalboor die dezelfde diameter als de prop heeft.

  • Zorg er voor dat de sleuf van de bout bloot komt te liggen. Gebruik hiervoor een kleine scherpe schroevendraaier en een klein hamertje.

  • Daarna draai je de bout er met een zware boormachine, voorzien van een brede bit, uit. Zorg voor voldoende druk op de boormachine want je draait de kop snel dol.

  • Met een gat als resultaat.

  • Het voordek is al grotendeels vrij, Monique maakt schoon en ik maak het potdeksel los.

  • Het potdeksel is er heel afgekomen! Zoals te zien is zat het vast met stofverf en wonder boven wonder is er weinig roest. Alleen op de laagste plekken bij de puttingen vinden we roest.

  • Matthijs ontdoet de nieuwe plaat van zijn zinklaag met de Perago-schuif. Koele uitdrukking!

  • De mastkoker is aan de zijkanten voorzien van een RVS-strip waardoor ze steviger is geworden. Ter verfraaiing van de koker wordt de opgesloten ruimte voorzien van teak of mahonie.

  • Monique heeft de smaak te pakken.

  • Bling bling.

  • Het potdeksel is nog geheel in takt. Thuis haal ik het kaal en aan de onderkant schoon zodat we het in het voorjaar, nadat het boeisel geschilderd is, kunnen monteren.

  • De nieuwe deklay-out is nu duidelijk te zien.

  • Het voordek is vrij en wordt komende week opnieuw ingericht.

  • Op de laagste punten vinden we roest onder het potdeksel.

  • ...

  • Hier zaten eens drie gaten...

20 september

  • We zijn 2 weken bezig geweest om het dak terug te schuren zodat het geplameerd kan worden. Het resultaat was echter nog niet goed genoeg waarop ik een Perago schijf gekocht heb en Matthijs is hier bezig met het 'stralen' van het dak.

  • Ik ben begonnen met het uitdraaien van de schroeven die in het dak zijn blijven steken. Sommige schroeven zijn afgebroken of doorgezaagd maar desondanks moeten ze als het even kan wel uit het dak gedraaid worden.

  • En een optie is door de schroeftol te gebruiken. Als de schroef niet vastgeroest zit in het staal is dit een prima methode met 100% succes.

  • De volgende klus: het loshalen van de teak latten op het voordek.

  • Matthijs is nog steeds aan het stralen.

  • Het moet gezegd worden, het schiet wel op! Dit is rond lunchtijd.

  • Terwijl het loshalen van de latten iets meer tijd vergt. Maar ik krijg ze er wel goed uit.

  • Zoals te zien is...

  • Arbeid adelt.

  • Het werk zit er voor vandaag op. Volgende week verder.

  • Albert kan aan de slag met het laswerk.

13 september

  • Na weer een volle zaterdag met 3 man gewerkt te hebben is dit het resulaat; een mooi schoon dak. Het kleine luikje rechts en 2 luchtopeningen en een oude waterinlaat (verborgen achter de mastkoker) worden binnenkort dicht gemaakt. De luchtopeningen worden vervangen door patrijspoorten die open kunnen en de waterinlaat wordt al jaren niet meer gebruikt en is dus niet meer nodig.

  • Het verwijderen van de kit verloopt in twee fases. Met de multitool ga ik eerst de kit te lijf en vervolgens komt Matthijs er met de schuurtol achteraan.

  • De kit zit dan weer muurvast en dan weer vrij los. Jammer genoeg zit het merendeel goed vast en dat gaat ten koste van de schraper die daardoor regelmatig opnieuw geslepen moet worden.

  • Schuren, schuren, schuren. Er lijkt geen einde aan te komen. Gelukkig komt het staal er goed onderuit en dat geeft vertrouwen. Althans voor het grootste gedeelte. De randen tondo de koekoek en het vluchtluik vertonen oppervlakkige roest.

  • We zijn al bijna op de helft.

  • Duidelijk is te zien dat weer en wind na 40 jaar zijn sporen nalaat. Aan de linker zijde van het vluchtliuik is de roest duidelijk te zien.

  • De roest rondom de koekoek.

  • ...

  • ...

  • Het schiet al goed op met het schuren van het dak. Ook de liggers van het schuifdak moeten er af. Met de koevoet probeer ik het geheel er af te krijgen maar al snel kom ik er achter dat de liggers van de binnenkant op het dak geschroefd zijn en met een verzonken schroef aan het deurkozijn. Voorzichtig haal ik de proppen en schroef uit het kozijn waarna ik het geheel van het dak kan lichten.

  • Kijk het staal eens glimmen! Goed gewerkt Matthijs!

  • ...

  • 2 van de drie ronde gaten en het vluchtluik komen te vervallen zodat we meer bewegingsruimte op het dek krijgen.

  • Na weer een volle zaterdag met 3 man gewerkt te hebben is dit het resulaat; een mooi schoon dak. Het kleine luikje rechts en 2 luchtopeningen en een oude waterinlaat (verborgen achter de mastkoker) worden binnenkort dicht gemaakt. De luchtopeningen worden vervangen door patrijspoorten die open kunnen en de waterinlaat wordt al jaren niet meer gebruikt en is dus niet meer nodig.

  • Na weer een volle zaterdag met 3 man gewerkt te hebben is dit het resulaat; een mooi schoon dak. Het kleine luikje rechts en 2 luchtopeningen en een oude waterinlaat (verborgen achter de mastkoker) worden binnenkort dicht gemaakt. De luchtopeningen worden vervangen door patrijspoorten die open kunnen en de waterinlaat wordt al jaren niet meer gebruikt en is dus niet meer nodig.

29 augustus

  • Met vereende krachten worden eerst alle proppen verwijdert

  • Het gereedschap is eenvoudig, slechts een schroevendraaier en een hamertje. Wat overigens niet te zien is op de foto's is onze zware boormachine die we als schroeftol gebruiken en een Fein Multitool om enkele hardnekkige schroeven af te zagen en de teaknaden los te snijden.

  • Ja, zonder bril wordt het niets.

  • Ook de schipperse werkt flink mee

  • ...

  • Een leeg motorruim. Albert gaat extra fundatie aanbrengen voor een derde accu, boiler, dekwaspomp en een kachel. Later zullen we het ruim schoon maken en indien nodig nog schilderen

  • De oorzaak dat de motor af en toe een alarm signaal gaf. Volgend vaarzeizoen hebben we een betere koeling en kunnen en zonder bang te zijn dat de motor te warm wordt gerust varen

  • Volvo D1-30

22 augustus

  • De boot heeft een plekje tussen de machines gekregen. Volgens Albert het warmste plekje in de hal!

  • Het resultaat van een volle dag werken. Het valt niet tegen, we vinden slechts enkele oppervlakkige roestplekken

  • ...

  • ...

  • ...

  • ...

  • Albert heeft de motor los gekoppeld

  • De schroefas ligt los en wordt vervangen door een watergesmeerd exemplaar

  • Overzicht motorruim

  • Een van de vlonders. Later bekijk ik of ik het hout deze winter onder handen neem of pas volgend jaar

  • Een kaal interieur

  • Gatenkaas

  • Gezocht: metgezellen