Allerhande

18 juli

  • De trotse familie.

11 juli

  • Het instrumentenpaneel in volle glorie. Alles is aangesloten en werkt! Dit zal een van de eerste computergestuurde schakelpanelen zijn dat in een jacht is ingebouwd.

  • Het was even zoeken om een passende kraan te vinden.

  • Het nieuwe motorpaneel in wording.

  • Onze zwager Corne heeft zich op het schuren van het teak dek gestort en het resultaat mag er wezen. Let ook op de plaatsing van de waterinlaat en de walstroom.

  • De raampjes zijn afgeplakt om gekit te worden. De professional zal het zonder doen maar wij besteden uren om toch een mooi resultaat te krijgen.

  • Het gangboord is op het afkitten van de naad langs de kajuit en de goot na geheel af.

4 juli

  • De mastplanken met lier en kikker.

  • De nieuwe naamborden. Nog wel even lakken en inkleuren.

  • De gaffel begon te delamineren en dat is verholpen door de latten weer op elkaar te lijmen.

  • De schilder legt de laatste hand aan de boot.

  • Nieuwe kleuren: een metamorfose.

  • De lier en het potdeksel aan bakboord zijn geplaatst.

  • De overloop en de bok staan er op zodat de zomertent ingemeten kan worden.

  • Let op de mastkoker: de lieren en de pennenbank zitten er op.

  • Hetzelfde aan stuurboord.

27 juni

  • Twee keer in de aflak en blinken dat ze doet...nog.

  • Schilder Wout Wiveen staat op het punt om het hele schip te schuren.

  • ...

  • De binnenbekleding van het voorluik.

  • Albert neemt hier het besluit om de motorsteunen te vervangen, nadat hij zojuist de motor met steunen heeft geplaatst.

  • De Rinkelein aan de wandel. Gelukkig wel richting water.

  • De nieuwe bedrading.

  • Moeilijk te zien maar de top is zojuist verjongd zodat de trommelstok goed past.

  • De patrijspoorten worden voor de 3de en laatste keer gelakt.

  • De laatste loodjes.

20 juni

  • Het motorruim.

  • Je moet eerst rommel maken voordat je iets moois ervoor terug krijgt.

  • Matthijs buigt zich over de electrische installatie.

  • Het teka dek is gekit en de reling houders hebben we op maat gemaakt zodat de stok erdoor past (de stokken waren een fraktie te dik...).

  • Monique op de lakzolder.

  • De mast is zojuist gelakt.

  • De WC is in elkaar gezet en geschilderd. Nu nog de kraan en de toiletpot.

  • Er kan gekookt worden!

  • De sensoren zijn op de centrale Raymarine unit aangesloten en heeft een plekje achter het instrumentenpaneel gekregen.

  • Werk in uitvoering.

  • Accupack.

  • Diodebrug is warm ingepakt.

  • De boiler.

  • De acculader.

13 juni

  • Lakken van de mast.

  • De ingang van je schip is het visitiekaartje en dus moet alles mooi passen en dat betekent dat de oude bekleding niet meer voldoet en wordt vervangen door nieuwe.

  • Het voordek wordt steeds mooier.

  • Het kompas is gereviseerd en de sokkel opnieuw in de lak gezet.

  • Matthijs heeft de verlichting geinstalleerd.

  • ...

  • Het schip komt tot leven.

  • ...

  • Klaar om gekit te worden.

  • Nieuwe fundatie voor de accubak.

  • De boiler heeft een plekje onder de kuipvloer in het motorruim gekregen.

  • De nieuwe entree.

  • De kuipdouche.

30 mei

  • Op 3 meters na in het instrumentenpaneel compleet..

  • Met een mooi messing knopje vergrendelen we de la en apotherskast zodat ze tijdens het zeilen niet open kunnen vliegen.

  • Apotherkerskast.

  • Een maagdelijk motorruim, maar niet voor lang.

  • De 100 liter dieseltank.

  • Het resultaat na een dag werken; 11 latten gelegd.

  • De lijfhouten zijn gelegd, wat over blijft is invulwerk...

  • De nieuwe waterkering...

  • ...en mastplank.

23 mei

  • De lakzolder ligt vol.

  • Matthijs lakt het helmhout.

  • De mast is uit het mastenhok gehaald zodat de windmeter gemonteerd kan worden; een hele klus lijkt me.

  • Voor de laatste keer wordt het interieur gelakt.

  • De nieuwe afsluiter in de keuken.

  • Het aanrecht.

  • We hebben een deel van de rompbekleding weg moeten halen om voldoende ruimte voor de radio en marifoon te creëren.

16 mei

  • Het lakwerk van de afgelopen weken is klaar om gemonteerd te worden.

  • De nieuwe dekdelen zijn uit massief teak gezaagd.

  • Om te voorkomen dat er water onder het hechthout komt worden de naden aan beide zijden van het hechthout dichtgekit.

  • Het voordek...

  • Als het goed is komt hier nog eens een lier.

  • ...

  • ...

  • Het lukt ons niet om de nieuwe tafel te maken en dus gaat de oude mee. Maar niet voordat ze opnieuw gelakt is.

2 mei

  • De giek wordt door Bram onder handen genomen...

  • ...en Matthijs zaagt de kleine delen voor de teak vloer.

  • De schilder gebruikt een filler plamuurt voor het boeisel, dit is een grove variant om de grootste kuilen weg te werken.

  • Monique wringt zich in allerlei bochten om de machinekamer schoon te krijgen.

  • Dat bedoel ik.

  • De nieuwe prinsen voor het roer.

  • ...

  • De oude onderlijkspanner (pennenbank) is verwijderd en dichtgemaakt.

  • Het resultaat.

  • Ook de goot is klaar om zijn nieuwe kleur te krijgen.

  • De giek is gelakt met tweecolux van Ijssel

25 april

  • Het hechthout ligt vastgeschroefd.

  • Het interieur is voor de tweede keer gelakt.

  • Mooi plaatje.

  • De kajuitvloer is deels beplakt met teakdelen.

  • Monique is druk aan het werk.

  • Veel schroeven om ervoor te zorgen dat er geen ruimte meer zit tussen het hout en het staal eronder.

  • ...

  • Verrassing.

18 april

  • Puzzelen...

  • Bakboord.

  • Stuurboord.

  • De mallen hebben hun dienst bewezen, nadat ze maanden stof hebben liggen te happen onder de boot.

  • De platen voor de gangboorden zijn net in de 2-componentenlak gezet.

  • Gezellig...samen...op de lakzolder.

  • Helaas kon niet alles uit een stuk gezaagd worden, maar vele kleine stukken maken een grote.

4 april

  • De strijkklampen zijn verwijderd en het berghout is geschuurd.

20 december

  • De botteloef staat in de epoxy.

  • Matthijs schuurt het potdeksel zodat we de tweede epoxy laag kunnen aanbrengen.

  • De 'nieuwe' deur en raam. We vinden ze fantastisch!

  • Het isolatiemateriaal kan eenvoudig met een snijmes op maat gesneden worden.

  • De nieuwe zeeg is nu duidelijk te zien.

  • De kleine gaatjes in het potdeksel zijn geplamuurd.

  • Klaar voor de tweede laag zachte plamuur.

13 december

  • Het hele potdeksel bij de kuip is nu geschuurd en klaar om in de epoxy gezet te worden.

  • Het deurtje is vrijwel af. Hier en daar nog wat schuren en dan hebben we een deurtje dat 40 jaar oud is met mooie spijltjes.

  • De spijltjes in detail.

  • Hier nog niet te zien maar de spijlen van de deur staan in een lijn met die in het raam. Daar is over nagedacht.

  • Detail van het raam.

  • Wat vorige week nog uit 4 losse delen bestond is nu een geheel en kan weer jaren mee. We zijn er zeer tevreden mee.

  • Het dak staat in de grove plamuur. Komende week wordt het geschuurd en voorzien van een tweede laag plamuur die makkelijk schuurbaar is.

  • ...

8 november

  • De kluiverlier stond op een grondplaat die aan de ankerlier op het voordek was bevestigd maar krijgt zijn eigen fundatie van teak en moet dus worden gedemonteerd. Een leuk klusje voor thuis.

22 november

  • De nieuwe botteloef en fundatie voor de kluiverboom. Volgende week worden ze in de grondverf gezet.

  • De botteloef. Let op de zwaar uitgevoerde ankerrol en de bevestiging op de steven! Bij het meten van een schip wordt de scheepslengte bepaalt over de totale lengte minus alle demontabele delen... Niet verder zeggen maar de botteloef kan er echt niet meer af ook al doet de bevestiging dat vermoeden. Waarvoor dank Albert.

  • Aan de bakstag is het oog, waaraan het katrol voor de zwaardtalie bevestigd wordt, gemonteerd. Uiteraard in RVS uitgevoerd.

  • De keerrand voor de opsluiting van het hechthout was nog niet kaal gehaald. Matthijs heeft met een schraper de oude rubberresten verwijderd.

  • De zeekuip is net boven het potdeksel doorgeroest.

  • Roestvorming. Ik ben blij dat daar nu achter komen en niet nadat de schilder is langsgeweest. Duidelijk is de nieuwe klmap voor de zwaardlier te zien.

29 november

  • Het deurtje is korter gemaakt en hete paneel wordt vervangen door een teak rooster dat links op de foto te zien is.

  • Het rooster past! Het rechtse staande deel van het rooster komt van een donor rooster, dit dankzij de flexibele opstelling van Albert.

  • Het achterdekje is gestraald met de Perago schijf en blinkt weer. Nu nog 4 keer in de epoxy zetten.

  • Het glas en deurkozijn zijn verwijderd. Het glas-in-lood wordt vervangen door een eigentijdse versie met spijlen.

  • De geleiders van het schuifluik zijn pas gemaakt en lopen nu mooi met de zeeg van het dak mee.

  • Waterdoorlaten.

  • De kleine hoekjes worden ontroest met een oude boor.