Vakantie 2016
-
Om de drukte bij koog a/d zaan te vermijden maken we een omweg via de Nauernasche Vaart. De schermersluis geeft ons toegang tot dit mooie gebied. De sluis is al een oudje. Het sluiscomplex is in 1632 gebouwd als uitwateringssluis ten behoeve van de Schermerboezem en daarnaast als dubbelkerende schutsluis tussen de Nauernasche Vaart en het IJ. Het is in 1800 herbouwd. De uitwateringssluis is tegenwoordig nog in gebruik, maar heeft slechts een enkelkerende functie tussen de Nauernasche Vaart en het Zijkanaal D.
-
De watertoren van Assendelft uit 1885 is de oudste bewaard gebleven watertoren in Noord-Holland. De toren heeft honderd jaar dienst gedaan in de drinkwatervoorziening van de Zaanstreek. In de architectuurgeschiedenis is dit baken een uniek voorbeeld van een gemetselde, cilindervormige toren. Inmiddels is het monument gerestaureeerd, verbouwd en geschikt gemaakt voor kantoren en ontvangsten.
-
Rond het middaguur varen we langs de molen "De Gouden Engel" in Koedijk. Je zou het niet zeggen maar deze molen is in 2008/2009 nieuw gebouwd! De naam van de molen is ontleend aan het traditionele Sinterklaasfeest, het Gouden Engelfeest, dat op 31 december werd gevierd. Waarschijnlijk is de naam ontleend aan het schenken van een houten kerkje, waarbij de jaarwedde voor de pastoor werd uitbetaald in 'Gouden Engelsen', in de late Middeleeuwen een geliefd betaalmiddel. Meer informatie is te vinden op de website van de molen.
-
Even later passeren we de Rekervlotbrug. Een vlotbrug is een beweegbare brug, die opengaat door horizontaal te bewegen zonder te draaien. De brug bestaat uit een op- en een afrit, die vanaf de wal naar een vlot leiden. Als de brug opengaat wordt dit vlot onder de op- en afrit getrokken, of om een scharnierpunt op een landhoofd naar opzij gedraaid, langs de oever, zodat er een doorgang wordt gecreeerd voor de scheepvaart. In sommige gevallen wordt als vlot een stalen ponton gebruikt, vanwege de hogere stabiliteit en draagvermogen, men spreekt dan van een pontonvlotbrug. Deze vlotbruggen kom je alleen in NoordHolland tegen en liggen over het Noordhollandsch kanaal, 5 in totaal.
-
Willemsoord. Wat vroeger de scheeps- en onderhoudswerf voor de Koninklijke Marine was, is nu een prachtig monumentaal deel van Den Helder dat zich gaandeweg verder ontwikkelt tot open stadsdeel. De restauratie van Willemsoord heeft een groot aantal jaren in beslag genomen met als resultaat een schitterend cultureel erfgoed, Willemsoord huisvest een diversiteit aan ondernemers en nautische en culturele instellingen.
-
Het droogdok is onderdeel van het complex Willemsoord en is in 1822 in bedrijf genomen. Het ontwerp in 1812 door de Franse keizer Napoleon goedgekeurd maar deze heeft het nooit mogen aanschouwen. In 1813 komt er een einde aan de Franse bezetting en is het Koning Willem I die opdracht tot uitvoering geeft, vandaar de naam Willemsoord.
-
Een van de attracties op de complex is de duikboot Tonijn die onderdeel is van het marinemuseum. De Tonijn is het paradepaardje van de museumvloot en is de enige onderzeeboot in Nederland die toegankelijk is voor het publiek. Op de foto is een van de torpedobuizen te zien. Informatie vind je op www.marinemuseum.nl
-
Slapen doe je met 2-3 boven en naast elkaar. In de jaren zeventig sliepen wij als zeeverkenner op een 23 meter lange oude tjalk ook al met 3 jongens boven elkaar en nu nog trek ik me elke avond terug in de punt van onze lemsteraak, heerlijk genietend van de kleine ruimte en het geluid van het water.
-
Dit is rampschip De Schorpioen. Het opmerkelijkste wapen van de Schorpioen was de puntige ramsteven. Als gevolg van incidentele Amerikaanse en Oostenrijkse successen raakte in de tweede helft van de negentiende eeuw het rammen in zwang. In de praktijk bleek het ramwapen echter sterk overgewaardeerd te zijn. Het was al knap lastig om op volle zee een varende tegenstander met kanonvuur te raken, laat staan om hem aan te varen.