Refit

Ons logboek

26 september
Als ik dit verhaaltje schrijf is het een rustige zaterdagmiddag in september. De tewaterlating en de vakantie zijn achter de rug en de dagen beginnen alweer korter te worden. Een week na de tewaterlating zijn we met het gezin op vakantie geweest naar de Wadden. Het weer was fantastisch en de tochten op het wad zullen ons nog lang bijblijven. Wat een weidsheid, wat een mooie natuur en wat een rust. In tegenstelling tot vorig jaar zijn we telkens 2 dagen op een eiland geweest. Onze fietsen gaven ons de mogelijkheid om de eilanden te verkennen en dat hebben we zeker gedaan. Als je de ruimte aan boord hebt om fietsen te stallen dan kunnen we dat iedereen zeker aanraden. Het verlengd je vakantie in de zin dat je verder komt dan de gebruikelijke havens. Naast verhalen over de refit zal ik ook andere wateractiviteiten zoals mijn deelnames aan wedstrijden en weekendjes gaan vermelden. De foto's van de tewaterlating, onze vakantie en andere activiteiten volgen spoedig.
Foto's

4 juli
Over 2 weken gaat de boot te water. Op een project van 11 maanden lijkt dat niet veel maar het aantal verschillende klussen dat we de afgelopen week gedaan hebben en die nog gaan komen neemt zienderogen toe. Zo had ik vorige week het motorluik geschuurd en dat heb ik nu, samen met de vlonders, in de teak-o-bello gezet. Een product van Epifanes dat je direct op het blanke hout kunt aanbrengen waardoor het stroef wordt en het hout tegelijkertijd beschermt. Daarnaast zijn de mastplanken, grijplijst en de nieuwe fundatie voor het voorluik verschillende keren gelakt. Komende week nog een 3-tal lagen en dan kunnen we het volgende week monteren. Het prinswerk is nu klaar. Ik ben niet geheel tevreden over het resultaat maar we doen het er maar mee. Een mooie klus voor de winter zal ik maar zeggen. In ieder geval moet je jezelf niet verkijken op de hoeveelheid werk dat het kost. Ook de naamborden zijn gefreesd. Matthijs heeft hiervoor een aparte machine gemaakt en het resultaat is fantastisch; goed gedaan jongen! Komende week worden de planken gelakt en daarna de letters met witte verf ingekleurd. Op vrijdag is Matthijs begonnen met het aansluiten van de elektrische installatie en dat heeft hij vandaag verder afgemaakt. Gewapend met al ons gereedschap en een ventilator heeft hij zich 2 dagen opgesloten in de kajuit. Ondanks dat hij niet goed tegen de warmte kan heeft hij alles zonder mopperen afgemaakt. Sterker nog hij stelde zelf voor om alles in 2 dagen of te maken. Heel fijn, want vandaag hebben we bijna alle apparatuur kunnen testen. Zo hebben we een accumonitor geinstalleerd en vlak voordat we naar huis gingen maakte hij zich zorgen omdat hij alles had uit gezet en dan nog gaf de monitor aan dat er 5A stroom werkt verbruikt. Wat kon dat zijn? Albert: volgens mij staat de koelkast aan... Onze vorige Waeco koelkast maakte niet veel geluid maar deze hoor je vrijwel niet. De ventilator moest uit om de compressor van de koelkast te kunnen horen en jawel hij deed het. Albert heeft afgelopen week het nodige aan sanitaire voorzieningen aangesloten. We kunnen tijdens de vakantie in ieder geval naar het toilet en daarna ook nog onze handen met warm- of koudwater wassen. Ook heeft hij de nodige technische voorbereidingen getroffen zodat Matthijs alle apparatuur kon aansluiten. Ook niet te vergeten: de schilder heeft de boot geheel afgeschilderd. Na een schilderbeurt ziet een schip er weer totaal anders uit, je kunt spreken van een gedaantewisseling. Zeer bedankt Wout! Vandaag, op de warmste dag in decennia, zijn we vroeg begonnen met het aanbrengen van het potdeksel. We zijn achteraan begonnen zodat we zeker de overloop konden plaatsen - nodig omdat Simon de Boer komende week de zomertent komt inmeten -. Dit is een klus die onder normale temperaturen goed te doen is maar bij 34 graden schiet het niet echt op. Na ruim vier uur werken hebben we de bakboordzijde af. Komende maandag doen we de andere kant. In de middag heb ik de nieuwe schootlieren geplaatst en de mastplanken gemonteerd. Ook hier geldt dat het boren van enkele gaten in staal veel meer moeite kost als het zo heet is. Ik ben regelmatig van boord geweest om water te drinken omdat het niet lukte om aan een stuk door te werken. Daarbij komt dat hoe hoger je in de loods zit het steeds warmer wordt. Enfin, morgen is alles beter en dan werk ik thuis verder aan het schuren en lakken van de gaffel. Die was aan het delamineren en moest gelijmd worden. De ruimte tussen de latten heb ik met een klein zaagje vrij van lijmresten gemaakt, daarna met enkele bijtels de ruimte wat vergroot en volgegoten met D4 houtlijm. Volgende week zaterdag is onze laatste dag dat we met het gezin de boot in orde kunnen maken en we hopen, uiteraard met de hulp van Albert en andere familieleden, dat het gaat lukken. Nog 2 weken...
Foto's

27 juni
We zijn weer een week dichter bij de tewaterlating en de kluslijst wordt nog niet direct korter. We zijn wel met veel verschillende dingen bezig maar zijn nog niet klaar omdat ze meerdere malen gelakt moeten worden of omdat we op de schilder moeten wachten. In ieder geval heeft de schilder de boot deze week twee keer in de lak gezet en afgelopen vrijdag volledig geschuurd. Komende week krijgt ze haar finale laklaag en daarna kunnen we beginnen met het afmonteren. In de avonduren werken we in de pereferie aan het wegwerken van de kleinere klussen. Het schilderen van de prins (erg veel werk en gebruik goed plakband!) bijvoorbeeld is een dagelijks ritueel. Een van de laatste klussen is het opknappen van het luik van het motorruim. Het luik was bewerkt met een stroeve soort lak en zag er niet meer uit. De grote bandschuurmachine weet daar wel raad mee en na een half uurtje schuren is ze weer zo goed als nieuw. Op de binnenkant was geluidwerend materiaal aangebracht dat na de vele jaren was vergaan en vervangen moest worden. Bij het verwijderen bleek de basisplaat, die van multiplex is, niet meer gaaf te zijn. De slechtere plekken zijn met D4 bison lijm behandeld en vervolgens twee keer in de twecolux gezet. De zichtzijde zet ik komende week in de teak-o-bello. De mast heeft haar 8ste en laatste laklaag gekregen en vandaag heeft Matthijs de bedrading aangebracht: coax, windmeter en 2-kleur. Om de nieuwe trommelstok te monteren hebben we de top van de mast iets moeten verjongen. Op de werf kregen we vandaag te horen dat de boot verzet zou worden, idee van de werfbaas. De reden is om te voorkomen dat er tijdens het schilderen komende week stof, dat zich in de afgelopen maanden rondom de boot heeft verzameld, op de verse lak kan vallen. Dank je wel Ted voor het meedenken! Om de kans dat stof een kans krijgt zo klein mogelijk te maken heeft Monique de loods gepoetst. Bram is in de weer geweest met het schuren van de mast- en sierplanken en heeft Monique verder meegeholpen met het afplakken van het kleine potdeksel. Verder heb ik de oude nylon geleiders van het schuifluik terug geplaatst. De bedoeling van de nylon geleiders is dat ze iets boven het lakwerk uitsteken zodat ze over de messing geleidestrip kunnen glijden en voorkomen dat het lakwerk van het luik beschadigd wordt. Helaas waren ze door de jaren heen geheel afgesleten en vervangen was moeilijk. Een mogelijk oplossing is het opvullen van het gat door 2 revetjes in het gat te leggen, er vervolgens een beetje kit op te spuiten om daarna de nylon prop er in te slaan zodat ze 3 tot 4 millimeter uitsteekt. Vorige week heb ik de laatste naden van de loopdekken in de kit gezet en nu, een weekje later, heb ik met het fein machientje de bovenste laag verwijderd en daarmee het uiteindelijke schuren vergemakkelijkt. Albert heeft het motorruim afgewerkt en de motor geplaatst. Omdat hij tijdens het schilderen persona non grata in de loods is gaat hij komende week verder met de lier en andere klussen waarbij hij de schilder niet stoort en tegen het eind van de week verwachten we dat het motor klaar is en het grote potdeksel gemonteerd is. Matthijs gaat op zijn vrije dag de elektrische installatie verder afmaken en volgende week wacht ons een flinke uitdaging: het bij 30graden schuren van de loopdekken! We houden u via de site op de hoogte.
Foto's

20 juni
Naarmate de tewaterlatingsdatum nadert neemt de klusintensiteit toe. Er wordt met man en macht gewerkt om de boot op tijd af te hebben. Deze week is de schilder weer begonnen en heeft hij de hele buitenkant geplamuurd, geschuurd en uiteindelijk in de primer gezet. Komende week krijgt de Rinkelein haar uiteindelijke kleuren. We zijn benieuwd. Albert heeft de installatie verder afgemaakt en laat het aansluiten van de bedrading verder aan Matthijs over. Doordat de flexibele koppeling tussen de keerkoppeling en de schroefas niet meer terug komt en het feit dat de nieuwe schroefaskoker 4 centimter langer is moet er een nieuwe schroefas komen. Bij de demontage kwamen we er achter dat de schroef en de schroefas detijds niet bij elkaar hoorde; de spibaan bleek niet te passen. Inmiddels ligt de nieuwe schroefas weer op de werf en zal deze week geplaatst worden. De 3 accu's worden tezamen in een bak geplaatst die ik afgelopen week gemaakt heb. Normaliter bezint je voordat je begint maar dat deed ik dus niet. Nadat de bak gemaakt was ben ik pas gaan meten of de accu's er uberhaupt in passen en het bleek dat er slechts 7 mm speling was. Oef! Matthijs heeft een eerste proef met de panthograaf gemaakt en het resultaat is veelbelovend. De panthograaf is door Matthijs zelf gemaakt en stelt hem in staat om op basis van voorbeeldletters een kopie in hout te vrezen. We gaan nu de uiteindelijke naamborden maken. Gisteren zijn we met drieën aan de slag gegaan. Ik ben begonnen met het kitten van het teak dek. Hiervoor heb ik Sikalfex 290i gebruikt. De naden tegen de kajuit en de goot worden pas gedaan nadat de schilder klaar is. Monique heeft de onderkant van het grote potdeksel gelakt zodat Albert het komende week, nadat de schilder de romp 2 keer in de aflak gezet heeft, kan plaatsen. Matthijs is door Albert aan het werk gezet en heeft de backbone (Raymarine) aangelegd waarop de wind- en de dieptemeter zijn aangesloten. Nu dat alle bedrading er ligt kan hij de komende weken vooruit. Albert heeft het gasfornuis geinstalleerd en aangesloten met een koperenleiding; we kiezen vanwege het onderhoud niet voor flexibele slang. Ook vandaag hebben we weer een paar driehoekjes van de prins geschilderd (veel werk!) en heb ik de vingerling geplaatst zodat het roer aangehangen kan worden. De oude nylon doppen waarmee het schuifluik vrijgehouden wordt van de messing glijsptrips waren geheel op en nieuwe hebben we niet beschikbaar. Wat doe je dan? Je boort een gaatje draait er een schroef in en trekt met een nijptang de hele nylon prop er uit. Vervolgens maak je het gat 3mm ondieper door er een rvs revet in te leggen en lijmt de prop er vervolgens boven op. Hergebruik noemen ze dat. De mast lakken we voor de 7de keer (maandag krijgt hij zijn laatste laag) en voor de mooiigheid schilderen we de top zwart. Monique heeft de binnenbekleding van de koekoek en het schuifluik, die afgelopen week door de timmerman vernieuwd zijn, in de interiorlak gezet. Als huiswerk heb ik de fundatie van de koekoek mee naar huis genomen omdat het te smal bleek. Ik breng het weer op breedte zodat ook deze cosmetische fout herstelt is. Kijk maar eens op bladzijde 100 van het jubileumboek "Schipperskring Kooijman & De Vries 1976 - 2006" dan weet je precies wat we bedoelen. Verder verwijderen we deze week de oude kitresten van de patrijspoorten en lak ik de nieuwe mastplank en teak omlijstingen voor de patrijspoorten.
Foto's

13 juni
Vorig weekend is er vanwege de Markervuurrace niet gewerkt. Al enkele jaren vaar ik als bemanning mee op de Bruinvis, een 10.05m de Boer aak en zo'n kans laat ik niet voorbij gaan. Dat betekent niet dat er niets is gebeurt. Terwijl ik op het Markermeer met 3 anderen probeer een wedstrijd te zeilen zijn Monique en Matthijs op de werf. Omdat de WC af is schildert Monique het plafond en de wanden en houdt Matthijs zich bezig met het installeren van de interieurverlichting en het lakken van de mast. De teakloopdekken vorderen langzaam. Op voorhand realiseer je niet wat er allemaal bij komt kijken. Maar goed, Matthijs en ik hebben het voordek in 1 dag gelegd en afgelopen week is de laatste lat gelegd. Zijn we dan klaar? Nou nee. Alle naden moeten schoon gemaakt worden, er mag namelijk geen kit achterblijven waardoor de Sikaflex 291 DC niet goed kan hechten. En kappen, voor ons een nieuw woord maar het wil zeggen dat alle kopsekanten van de latten op breedte gebracht moeten worden. Bij het leggen zijn we van een naadbreedte van 6mm uit gegaan en dus moeten alle naden hetzelfde zijn en dat wil zeggen dat daar waar 2 latten in elkaars verlengde liggen dat er een kitnaad van precies 6mm tussen moet liggen en dat doen we met een scherpe brede beitel van 35mm. Ik moet zeggen dat ik op voorhand dacht dat dit een moeilijke klus zou worden maar gaandeweg begon ik het steeds leuker te vinden en het resultaat is prima. Zeker een klus die je zelf kunt doen. Naast het kappen hebben we alles geschuurd en met een schuurplankje zijn alle naden nagelopen. In de komende week wordt het dek gerubberd en na een weekje drogen schuren we het overtollige materiaal weg waarna er een prachtig mooi dek achterblijft. We kijken er naar uit. Albert heeft zich onderwijl op het motorruim gestort en na 2 weken is er een nieuwe schroefaskoker gemonteerd, hangt er een heteluchtverwarming aan stuurboord en een boiler aan bakboord. Het expansievat en de waterpomp zijn op een aparte plaat gemonteerd tussen de dieseltank en de boiler. Alle waterslangen zijn doorgetrokken naar de kombuis en de WC en de kuipdouche zit in de bakskist. Vandaag zijn we weer met z'n drieën naar de werf gegaan en heeft Monique de WC voor de laatste keer van een kleurlak voorzien en kan Albert verder met het afmonteren van de wasbak, vuilwatertank en de kraan. Matthijs en ik, zoals ik al eerder schreef, hebben de teak dekken afgewerkt en de mast gelakt. Na de WC heeft Monique de nieuwe gelaste onderdelen in het motorruim geprimerd en de eerste driehoekjes van het prinswerk van de roerklampen rood geschilderd. Kortom, een mooie dag waarbij we tijdens de middagpauze blij verrast waren toen de zus van Monique met taart de werf kwam oplopen om te vieren dat Matthijs geslaagd is voor zijn VWO-examen. Ik nodig u graag uit om de foto's te bekijken omdat er meer gebeurt is dan dat ik hier beschreven heb.
Foto's

30 mei
Met de week komt de tewaterlating van de Rinkelein dichterbij en hoe dichter de datum in zicht komt des te meer klussen er zijn. In het interieur worden de details zoals deursnappers en knopjes aangebracht en mooie messing knopjes waarmee de bestekla en de apotherskast vergrendeld kunnen worden aangebracht. Eerder in de week heb ik de vloer van een laag interieurlak voorzien en ik moet zeggen dat ze er nu prim a uitziet. Vlak voordat we te water gaan krijgt de vloer zijn vierde en laaste laag en daarmee is de transitie van eenvoudige kokosmatten naar een teak vloer voltooid. De schuifluikgeleiders zijn aangebracht en om te voorkomen dat er water van de kajuit direct de kuip in kan lopen, vooral als je aan het zeilen bent en het regent of er veel buiswater overkomt, hebben we een mooie plank aangebracht die dat voorkomt. Bekijk de foto's even en je snapt wat we bedoelen. Maar dat is niet het enige wat is gebeurd. Matthijs is klaar met z'n examen en wilde een dagje zijn hoofd leegmaken. Welnu, het kaal halen van de mast is dan een prima methode. De lak heeft hij er met de föhn afgehaald en daarna de mast teruggeschuurd totdat het rode hout tevoorschijn komt. Ook de mastplanken zijn gemaakt en het lijfhout van ons nieuwe teakdek is gelegd. Om de timmerman een beetje te helpen zijn Matthijs en ik vandaag begonnen met het leggen van de latten op het voordek. Een klus die we nog nooit gedaan hebben maar erg leuk is. Bij het leggen van een teak dek is het belangrijk dat je alle handelingen kort achter elkaar kunt uitvoeren en over de juiste materialen beschikt. In eerste instantie meten we de latten die we willen gaan leggen grof in, en met de zweihaak zorgen we ervoor dat de aansluiting op de haakse lat, die tegen de kajuit ligt, precies uitkomt. Als de latten aan beide zijde goed passen wordt de achterkant ingesmeerd met Sikaflex primer die ten minste 30 minuten moet drogen. Ondertussen smeren we het hechthout in met Sikaflex 298 FC dat we met een stukje hout evenredig verdelen. Zorg ervoor dat je niet teveel kit gebruikt want dan loop je het risico dat de lat niet recht komt te liggen omdat de kit zich onder de laat ophoopt. Daarna leggen we de lat netjes in de kit en dan komt het. Uit ervaring kunnen we stellen dat je voor het vastzetten van de latten het beste met z'n tweeen kunt zijn. Aan een zijde houden we de lat met een gewicht op z'n plaats zodat ik de andere kant met een tweede lat het deel op z'n plaats druk. Dat doe ik met de nodige kracht waarna Matthijs de lat met RVS nietjes vastschiet op het hechthout. Voor zowel het vastnieten als het aanbrengen van de kit gebruiken we gereedschap dat op lucht werkt. Effectief, licht en geruisloos. Ik verplaats mijn lat waarmee ik druk uitoefen en het proces herhaalt zich. Belangrijk is te controleren of de lat op dezelfde hoogte als z'n buurman ligt. Dit doen we met een plankje dat we over meerdere latten leggen en als geen kier zichtbaar is liggen ze goed. In totaal leggen we 11 latten. Dat lijkt niet veel maar in ieder geval hebben we het proces onder de knie en proberen we komende week het voordek af te krijgen. Oh ja, haast vergeten maar het motorruim is geheel geschilderd zodat Albert kan beginnen met het aanbrengen van de nieuwe accubakken en de boiler, verwarming en de electrische installatie. Vanwege de boiler en de lader komen er 2 aparte schakelautomaten zodat ze onafhankelijk van elkaar bediend kunnen worden. Handig in de winter omdat je dan wel spanning in het interieur wilt hebben maar niet de boiler wilt gebruiken omdat het kan vriezen. In de avonduren werk ik thuis aan het roer dat nu voorzien is van 8 lagen lak. Komende week ga ik beginnen met het aanbrengen van de prins en Albert heeft me verzekerd dat dat een tijdrovende klus is, niet veel werk maar je kunt maar enkele driehoekjes per keer schilderen. Afgelopen week zijn de meeste meters, stekkers en de nieuwe radio gearriveerd die we direct in het instrumentenpaneel gebouwd hebben. Nog een tip: voor het uitzagen van niet ronde gaten in een paneel kun je het beste een Fein machientje gebruiken. Hiermee kun je zeer precies gaten zagen zonder dat je het hout beschadigt. Komende week gaan we verder met het leggen van het teakdek en maak ik het roer verder klaar. Volgend weekend doe ik mee aan de Markervuurrace en dat betekent geen werfzaamheden aan de boot. Uiteraard doe ik wel verslag van de doordeweekse activiteiten.
Foto's

23 mei
Er ligt ons weer een lang weekend voor de deur en we hopen flinke sprongen te maken. Afgelopen week is de machinekamer leeg gehaald zodat ze geschilderd kan worden en is de kajuitvloer voor de tweede keer in de twocolux gezet. Vandaag zijn we weer met z'n drieën en Monique stort zich na aankomst op de werf direct op de kajuit die ze voor de laatste keer gaat lakken! Matthijs ontfermt zich over het instrumentenpaneel en ik maak de machinekamer schoon. Albert heeft de oude accubakken verwijderd en er mag geen slijpstof achterblijven. Met lucht blaas ik alles van boven naar beneden zodat ik het meeste stof van de vloer kan opzuigen. Dit doe ik drie keer. Met het instrumentenpaneel gaat het niet goed. Er blijkt te weinig ruimte achter het paneel te zijn voor de nieuwe radio en marifoon. We besluiten om de achterwand en het isolatiemateriaal deels weg te halen. Verder besluiten we om het paneel in plaats van met scharnieren met schappers - idee van Matthijs - vast te zetten. We lunchen kort en gaan daarna door met het lakwerk; giek, schuifluikgeleiders, bok, pennenbank, helmhout en het halve interieur van de wc. Monique is nog niet klaar met de kajuit en dus gaan wij verder met de deur waarvan de ruitjes nog geplaatst moeten worden. Ook halen we de mast uit het mastenhok zodat Albert de windmeter kan monteren. Dat wordt overigens nog spannend of alle draden door de pijp kunnnen. Wellicht dat we voor een LED toplicht moeten gaan zodat we smallere draden kunnen gebruiken. De tijd vliegt als je lekker bezig bent en iets later dan normaal verlaten we het terrein. Morgen thuis verder met het roer en potdeksel en komende week schilderen we de machinekamer en zetten we de kajuitvloer in de interieurlak en krijgt daarmee z'n uiteindelijke matglans.
Foto's

16 mei
Het is Hemelvaart en betekent een aantal extra vrije dagen om aan de boot te werken. Op donderdag ga ik thuis verder met het lakwerk en vrijdag zijn we samen op de werf en lakt Monique het vooronder voirr de derde en laatste keer en bereid ik het hechthout voor zodat de teakdekdelen gelegd kunnen worden. We hebben het potdeksel meegebracht om te passen. De puttingen zijn vervangen en de bakstafputting heeft een extra haak voor het katrol van het zwaard gekregen, de kluiverstandaard is vernieuwd en de bolder zijn verplaatst en dus moet het hier en daar worden aangepast. Ook deze klus neemt meer tijd in beslag dan ik op voorhand ingeschat had maar ik ben tevreden over het resultaat. Het plan is om half juli te water te gaan en alle voorzieningen moeten nog ingebouwd worden. Vandaag begint Albert met het trekken van de (warm)water slangen en worden de nieuwe kogelkranen op de huiddoorvoeren gezet. Op zaterdag werk ik alleen en kit ik de ruimte tussen het hechthout en de kajuit en goot af. Op voorhand heb ik alles netjes afgetaped maar je moet niet te lang wachten met het eraf halen want de kit is dan al te hard. In de middag lak ik de giek, de liggers van het schuifluik en haal ik het helmhout kaal zodat ik het morgen in de twecolux kan zetten.
Foto's

9 mei
Afgelopen week stond in het teken van de kajuitvloer en het lakken van het roer en allerlei dek en dakonderdelen. Bij het leggen van de vloerdelen is het belangrijk dat de delen zo goed mogelijk tegen elkaar en haaks gelegd worden, dat alle zijden ruim bestreken worden met lijm zodat het eventuele kieren opvult. Probeer ervoor te zorgen dat de ondergrond zo vlak mogelijk is zodat de delen ten opzichte van elkaar niet hoger of lager komen te liggen. Dit zijn een aantal aandachtspunten waar ik tegenaan ben gelopen. Ze hebben niet direct voor problemen gezorgd maar vertragen het afwerken van de vloer hooguit omdat je meer moet schuren om een mooi egale vloer te krijgen. Daarnaast is het aan te bevelen om de lijmresten met een beitel of scherpe krabber op voorhand te verwijderen zodat de schuurband niet onnodig snel volloopt. Ik ben met de bandschuurmachine begonnen. Pas wel op dat ze niet 'hapt' in het hout want dat krijg je maar moeilijk weggeschuurd. Daarna is de hele vloer met korrel 80 en een luchttol verder geschuurd en de hoeken zijn met een delta machine gedaan. Als finishing touch is de vloer met een grote roterende schijf (200mm) en korrel 125 geschuurd. Komende week zet ik de vloer in de 2 componenten lak (tweecolux van ijssel). Deze laag geeft een eerste goede bescherming en je kunt meteen zien of er nog oneffenheden of kieren zijn.
De kajuit, goot en de kuip staan ook in hun uiteindelijke kleur. Het is pas de eerste van 3 lagen maar toch geeft het de boot direct een ander gezicht. Ook thuis kunnen ze merken dat er aan een boot gewerkt wordt; elke dag na werktijd ben ik ruim 2 uur bezig met mijn 'lakronde'. Roer, potdeksel, schijnlicht, schuifluik, -liggers en de binnenbekleding worden voorzien van een nieuwe laklaag. Dat moet zo'n 5 tot 6 keer gedaan worden met tussendoor nog schuren. Kortom, het houdt ons bezig zullen we maar zeggen. Komende week hoop ik het hechhout op de dekken te leggen en gaat Monique het interieur voor de derde en laatste keer lakken. Zouden we onze deadline van half juli halen?? We werken er aan zullen we maar zeggen.
Foto's

30 april - 2 mei
Het is vakantietijd en Monique en de kinderen zijn 2 weken vrij. Om die reden heb ik 2 dagen vrij genomen zodat we met het hele gezin een dag op de werf kunnen zijn. De taken worden verdeeld: Monique gata de machinekamer schoonmaken zodat Albert niet in het vet gaat staan als hij binnekort begint met de herinrichting, Bram bekommerd zich om de giek die geschuurd moet worden en waar we de onderlijkspanner overbodig geworden stalen strippen vervangen door hout (inlay) en Matthijs en ik gaan verder met de vloer in de kajuit. Het wordt een productief dagje want ook de schilder is vandaag begonnen. Vorige week heb ik nog het dak in de epoxy gezet zodat de bultje en kuilen nu duidelijk zichtbaar zijn en door de schilder opgevuld worden met plamuur. Bram neem thet schuren van de giek serieus en komt zo nu en dan om bevestiging vragen of hij het goed doet. Ik vertel hem een truc om je eigen schuurwerk te controleren; schuur net zo lang totdat het hele oppervlak egaal grijs en glad is. Monique wringt zich ondertussen in alle bochten om niet alleen de bodem maar ook de onderkant van de kuipvloer schoon te krijgen. Afgelopen week was ik in de avonduren al begonnen met het leggen van de vloer en doelstelling van vandaag is om de vloer vol met hele vloerdelen te leggen zodat ik morgen verder kan met de opvulstukken. Matthijs, sinds dat hij bij de jonge onderzoeker meer en meer met hout en dito machines werkt, ontfermd zich over de opvulstukjes en de afkortzaag. Ook dat gaat goed en het is leuk te zien dat hij de problemen geheel zelf oplost. Om een idee te krijgen wat Matthijs met hout kan doen verwijs ik graag naar de pantograaf die hij gemaakt heeft. Op vrijdag ga ik alleen naar de werf en maak de hele vloer, inclusief die in de WC, af. Wat een verschil met een week geleden! Dat geldt ook voor de kajuit. De schilder heeft na 2 dagen de kajuit verder afgewerkt en nogmaals in de epoxy gezet. De rest van de boot is rechtgetrokken met filler plamuur en komende week wordt de kajuit in de uiteindelijk kleur geschilderd zodat wij verder kunnen met het leggen van het teak dek. 's Ochtends is de timmerman even langs geweest en heeft nieuwe prinsen gezaagd waarvan ik er een op het roer lijm. De volgende dag blijkt jammer genoeg dat ik hem aan de verkeerde kant van het roer geplakt hebt waardoor de hoek tussen het roer en de prins, waar het helmhout op komt te liggen, niet meer recht is. Een flinke tegenvaller die me veel extra uren gaat kosten om te herstellen. De derde dag zijn we weer met z'n tweeen en ook nu zijn de taken weer verdeeld; Monique zet de goot voor de laatste keer in de epoxy en ik houd me bezig mete het roer, de giek en de vloer. Door mijn fout van gisteren ben ik een groot gedeelte van de ochtend bezig om mijn fouit te herstellen maar besluit om het verder thuis af te maken omdat ik daar het juiste gereedschap heb. Ik gebruik de afkortzaag om de laatste stukjes vloerdeel te maken voor de WC en begin daarna met schuren. Na 2 uur heb ik een vierkante meter gedaan. Het wordt mooi glad maar het gaat tergend langzaam en in mijn enthousiame schuur ik een van de markering weg die aangaf waar het schroefdraad voor de bevestiging van de tafel onder zat. Gelukkig kan ik de positie met behulp van de tafel wel weer terughalen. Als ik de giek in de lak zet valt me op dat de Origin pine, die ik voor de inlays gebruikt heb, van een heel lichte soort is en niet rood kleurt. Als Monique klaar is met de goot ruimen we alles op, leggen het roer in de aanhangwagen, en drinken ter afsluiting van de dag nog een drankje met Ted en Lydia.
InterieurFoto's
ExterieurFoto's

25 april
De weken gaan sneller, vliegen zelf voorbij. Op de zaterdag werken we met het gezin aan de boot op de werf, op zondag thuis en door de week ben ik ook op de werf te vinden. Kortom, er worden veel uurtjes aan de boot gespendeerd en dat betekent dat de klussen flink opschieten en dat is maar goed ook want we willen ergens rond de tweede week van juli te water. Maar goed, afgelopen week ben ik begonnen met het leggen van de teak vloer in de kajuit. Iets dat ik nog niet eerder gedaan heb maar met de tips van Albert begin ik maar. In eerste instantie bepaal ik het hart van de vloer en leg er een lat langs die ik met gewichten verzwaard zodat de latjes er tegenaan gelegd kunnen worden. De vloer smeer ik strook voor strook in met Bison constructielijm komo D4 en leg vervolgens de eerste rij plankjes tegen de lat aan. Daarna volgt de rest. Zorg ervoor dat de lijm alle kieren vult zodat er na het schuren geen spleten meer te zien zijn. Na drie avonden ligt de kajuit vol, de kopse stukjes volgen later. Het rotte stuk dat ik onder de prins van het roer vond is gerepareerd. Komende week maak ik het roer verder af. Vandaag rijden we met z'n drieën naar de werf. Monique heeft zich ten doel gesteld om het hele interieur voor de tweede keer te lakken en Matthijs en ik gaan het hechthout op de dekken schroeven. Ik heb 100 RVS bouten gekocht maar dat bleken er achteraf te weinig te zijn. Ook hier geldt dat het juiste gereedschap het halve werk is. Met een 5.5mm kobalt boor boor ik de gaten en Matthijs tapt er met een machinetap schroefdraad in. Omdat we eerder dan verwacht klaar zijn is er nog tijd over om de schroefaskoker te verwijderen. Zonder veel moeite draaien we de bouten los en na wat wrikken drukken we de koker de machinekamer in. Na controle blijkt de afdichting gelekt te hebben en is de buitenkant van de koker besmeurd met vet en roest, hoog tijd dus dat ze vervangen wordt. Monique is nog niet klaar met lakken en dat geeft ons tijd om de ruitjes in de deur te zetten. De komende dagen hoef ik me niet te vervelen; thsui ligt oon hoop lakwerk op me te wachten. Fijne Koningsdag gewenst! Foto's

18 april
Ooit van de Rode Kruis bloesemtocht gehoord? Die wordt elk jaar rondom deze tijd in Geldermalsen gehouden. 31.515 wandelaars lopen verschillende routes door boorgaarden en langs de Linge. 's Ochtends stond er vanaf de A2 al een file op de provinciale weg naar Geldermalsen maar wij kozen ervoor om over Spijk te rijden en reden zodoende zonder oponthoud naar de werf. Afgelopen week heb ik afspraken kunnen maken met de schilder en dat betekent dat wij niet hoeven verder te gaan met schuren en plamuren maar ons kunnen concentreren op het leggen van het teak op de loopdekken. Iets dat we nog nooit gedaan hebben. We beginnen met het egaliseren van de dekken door de grootste kuilen weg te plamuren. Daarna leggen we er 10mm hechthout op dat met RVS M6 A4 bouten wordt vastgezet en in een bedding compound komt te liggen. Dit geheel vormt een prima basis om de teak latten te bevestigen. Enfin, deze klus neemt zeker enkele weken in beslag maar voordat we het hout er kunnen opschroeven wordt de kajuit geschilderd. De mallen hebben we al maanden geleden gemaakt en lagen al die tijd onder de boot stof te verzamelen. Het was passen en meten maar uiteindelijk hebben we alle delen, zonder iets te verzagen, uit de 2 platen kunnen halen. Het is belangrijk dat het hout goed vlak komt te liggen en 3 tot 4 mm vrij ligt van de zijkanten. Om dat te voor elkaar te krijgen moeten we vele malen trap op en trap af, passen, schuren en schaven. Een uur voor sluitingstijd ligt alles keurig strak op zijn plaats en zijn we trots op het resultaat. Samen met Matthijs schuren we de achterkant die ik daarna op de lakzolder in de 2-componenten lak zet en Matthijs ruimt ondertussen de troep op. Toen we de boot kochten vonden we dat het roer er prima uitzag maar als je het afzet tegen het raampje en de deur kan het niet meer en dus moet ook het roer aangepakt worden. Dat gaan we thuis doen maar ik haal op voorhand alvast de bovenste vingerling er af en kom er achter dat de uiteinden behoorlijk ingevreten zijn. Goed dat we dit doen. Komende week wordt het kajuitdak in de epoxy gezet en ga ik verder met het lakken van het schuifluik en de kuipbanken en zet ik de lier voor de tweede keer in de accentkleur en natuurlijk het roer. Foto's

11 april
Sommige klussen stel je liever uit of probeer je te vermijden. Het zetboord is daar een voorbeeld van. Een moeilijk bij te komen ruimte zo onder het potdeksel maar van essentieel belang dat ze schoon en roestvrij blijft want als er gelast moet worden dan betekent dat het interieur er uit moet en dat hebben we de komende 20 jaar liever niet. In de algelopen maanden had ik de grootste roestplekken al aangepakt maar nadat ik er nog een kritisch doorheen liep, of liever gezegd kroop, kwamen er nog een paar plekken naar boven. Alles ontroest en in de epoxyprimer gezet. Vervolgens alle oneffenheden en de lasnaad in de overgang van gang- naar zetboord geplamuurd. Dit proces heeft zich een aantal dagen herhaald en op zaterdag hebben Matthijs en ik alles geschuurd. Op voorhand kregen we van Albert de tip om voor schuurhandschoenen te zorgen en goed schuurpapier. Ik kan iedereen aanraden om dit te doen want ondanks de beschermingsmiddelen had ik aan het eind van de dag verschillende blaren op mijn vingertoppen. Verder is het me duidelijk geworden dat als je met plamuur gaat werken het belangrijk is om zo schoon en glad mogelijk te werken omdat elke oneffenheid achteraf zorgt voor extra schuren en als de ruimte moeilijk bereikbaar is dan is dat vervelend. Naast de goot is ook de kajuitwand geschuurd en de kuip hier en daar in de plamuur gezet. Kortom allemaal voorbereidende schilder werkzaamheden. Het is de bedoeling om de goot tegen het einde van de komende week voor de eerste keer in de kleurlak te zetten.Foto's

Omdat Monique vandaag niet kon is zij afgelopen week een dag alleen naar de werf geweest en heeft de stoffeerder ontvangen omdat die alles kwam inmeten en het interieur voor de tweede keer in de lak gezet. Foto's

4 april
Na enkele weken alleen gewerkt te hebben zijn we vandaag weer met zijn drieën en ik moet zeggen het werkt een stuk prettiger. Monique bekommert zich over het interieur en gaat alle plinten en interieurdelen die nog niet gelakt zijn van een eerste laag voorzien. En dat betekent eindeloos schuren, schoonmaken, ontvetten en afplakken voordat je met lakken kunt beginnen. Enfin, we hebben haar alleen bij de lunch gezien. Matthijs en ik beginnen de dag met het plaatsen van het plafond in de hangkast, het is het laatste! De schroten hebben we maanden geleden zelf gemaakt en geschilderd maar door het schilderen passen de messigng en de groef niet meer in elkaar en dat wordt door Albert en de zaagtafel opgelost. Kort daarna zitten alle schroten op hun plaats en hangen we de verschillende planken terug in de kast en sluiten we weer een gedeelte van de refit af. Lang kunnen we er niet van genieten want er wachten ons nog meer klussen vandaag. We gaan direct door met het ontstoffen van de boot. Na maanden werken verzamel je een hoop rotzooi en veel ervan vind je terug in de gangboorden, op het dak of in de kuip. Omdat we binnenkort willen gaan schilderen wordt het tijd om schoon schip te maken, en dat geldt ook voor de ruimte onder de boot. Alles wat weg kan nemen we mee. Daarna maakt Matthijs het berghout met water schoon zodat we geen vuil in de verf schuren. De rest van de middag is het meer van hetzelfde en terwijl Matthijs de laatste meters schuurt begin ik alvast met het loshalen van de strijkklampen. Zo hebben hun beste tijd gehad en gelukkig laten ze zich er makkelijk af halen. Nu dat de klampen er af zijn haal ik de Peragoschijf uit mijn gereedschapkist en binnen de kortste keren kijk ik tegen blinkend staal. Een half uurtje daarvoor heb ik 200 gram epoxy primer aangemaakt die ik gebruik voor de romp in de WC, de huiddoorvoeren van de WC, de klampen en het berghout. Ondertussen is Monique klaar met lakken en we besluiten de dag door alle troep in de aanhanger te laden en laten een schone ruimte achter. Wat we volgende week gaan doen is nog niet duidelijk en moet ik nog met Albert afstemmen. Het zou kunnen dat we verder gaan met het maken van de mallen voor het hechthout of wordt het misschien toch weer schuren. Foto's

Voor Matthijs en mij is het interieur nu af en dus gaan we verder met de buitenkant. We demonteren de struijkklampen en schuren het berghout. Foto's

28 maart
Soms moet je het eenvoudig houden en je voornemen slechts een of twee klussen aan te pakken. De kans is dan groter dat het mee zit. Voor vandaag staat het plafond in de WC en de kast en het schuren van de kuip op het programma. Vol goede moed begin ik met het op maat maken van de eerste schroot maar moet het werk onderbreken om de timmerman te woord te staan. Belangrijk omdat hij gedurende de week tegen 'problemen' aanloopt die we op zaterdag doornemen. Nadat nog een aantal anderen de voortgang hebben bekeken kan ik verder. Ik kom er achter dat ik de eerste schroot in spiegelbeeld gezaagd heb. Tsja, kan gebeuren denk ik en ga door met de volgende schroot. Ze volgen erkaar daarna snel op maar de laatste krijg ik er niet in. Die moet tot volgende week wachten. Voordat ik verder ga bekijk ik het werk dat de timmerman afgelopen week gedaan heeft en het moet gezegd worden het wordt mooier en mooier. Het gangboord in de kast laat ik ook voor volgende week. Dan moet het beter gaan omdat we dan weer met z'n drieën zijn. Ik ga verder met het schoonmaken van de kuip. De losse rommel die zich gedurende de afgelopen maanden er heeft opgehoopd gaat overboord zodat ik de boel eerst kan schoonmaken en ontvetten voordat ik begin met schuren. Als ik alle grote vlakken geschuurd heb krijg ik te horen dat het vier uur is en moet stoppen. Zoals elke week sjouw ik mijn gereedschappen naar de aanhanger, maak nog wat afspraken met Albert en rijd terug naar huis. Onderweg krijg ik een SMS van Monique waarin staat dat Matthijs bij de eerste 8 van de FTC wedstrijd zit. Ik rijd naar de wedstrijd om hem aan te moedigen. De foto's zijn deze keer van mindere kwaliteit, sorry.Foto's

De lier is enkele weken geleden gestraald en in de epoxy gezet. De assen liggen bij Albert die ze van vetnippels gaat voorzien en vandaag was een perfecte dag om de onderdelen in de lak te zetten. We hebben ervoor gekozen om de romp wit te schilderen, om precies te zijn Light Oyster en dus moet de lier dezelfde kleur krijgen. We zijn benieuwd hoe het er uit komt te zien. De eerste laag zit er nu op en volgen er nog twee. Foto's

21 maart
Vandaag zijn we weer met z'n tweeën en dat werkt een stuk beter. Monique begint met het schoonmaken van de kast zodat ik de planken kan terughangen. Terwijl zij daarmee bezig is schuur ik het achterschot dat Albert deels in de plamuur gezet had. Bijna elke klus neemt meer tijd in beslag dan dat je initieel dacht en zo ook het schuren. Overigens mede veroorzaakt doordat de schuurtol niet goed stond afgesteld waardoor hij niet maximaal functioneerde, maar nadat dat probleem verholpen was ging het een stuk beter. Evengoed kost het toch een uurtje om alles glad te schuren. Komende week zal Albert het achterschot blauw schilderen en het raampje plaatsen zodat het binnen verder afgewerkt kan worden. Terwijl Monique de WC en de kastjes in de kajuit schuurt en schoonmaakt ga ik verder met het motorruim. Zo verwijder ik alle loden ballast, waterslot en wierfilter en haal ik de schroefas uit de koker. De buitenkoker moet wachten tot een volgende keer. De theepauze slaan we vandaag over en ik ga verder met het schoonmaken van de huiddoorvoeren van de WC. Jaren geleden heb ik een reuze pijpenrager met een staalborstel op het eind gekocht en die komt nu goed van pas. Al snel is de roest grotendeels weg maar om de binnenkant van de pijpen helemaal schoon te krijgen ga ik volgende week verder. Nu is de vloer aan de buert om geschuurd te worden - ja schuren is vandaar het kernwoord -. Om de teakdelen te kunnen leggen moet de vloer zo vlak mogelijk zijn en dat betekent dat het plamuur geschuurd moet worden. Het plamuur ga ik met de schuurtoil en korrel 80 te lijf maar erg snel gaat het niet. Als ik niet het juiste gereedschap gebruikt heb dan verneem ik dat graag. Na de lunch maak ik het schuurwerk af en ga ik de WC voor de tweede keer in de grondverf zetten. Afgelopen week is het meeste houtwerk voorbereid om geschilderd te worden. De deurtjes en klepjes nemen we mee naar huis, de rest schilder ik ter plekke. Ondertussen zijn de zojuist schoongemaakte kastjes droog en lakken we samen de laatste delen van het interieur. Volgende week ga ik verder met de huiddoorvoeren, wat kleine klussen in de kajuit en bepaal ik met Albert welke andere klussen prioriteit hebben.Foto's

14 maart
Mijn klussen op zaterdag beperken zich steeds meer tot stofzuigen en eenvoudige handelingen. Zo ook vandaag. Afgelopen week is de WC onder handen genomen. Om de bulten en kuilen in de stalen zijwanden te egaliseren zijn ze uitgestrookt en bekleed met 8mm mahonieplaat die ik vandaag in de grondverf gezet heb. De ruimte onder het gangboord is precies groot genoeg voor de nieuwe vuilwatertank en de openingen zitten ook nog eens de juiste plaats, het kan niet op en geen geboor. De oude gaten in de kajuitwand, die gebruikt werden voor de ontluchting van de oude vuil- en watertank, worden door Albert dicht gelast zodat we geen uitstekende delen aan de buitenkant van de kajuit hebben. De nieuwe ontluchtingsnippels komen onder de aanvaringsklamp en op het voordek. Na de middag heb ik even tijd genomen om een plekje voor onze 2 brompton vouwfietsen te zoeken. We varen al jaren en hebben nooit de ruimte aan boord gehad om fietsen te stallen en het is onze wens dus om 2 fietsen aan boord te hebben. Het geluk is aan onze kant vandaag want ze passen allebei prima op de onderste plank in de kast aan stuurboord. Er hoeft niets verbouwd te worden (!), en het gaat slechts ten koste van 1 kastplank. Vorige week meldde ik al dat het klussen in de kajuit bijna gedaan is en dat betekent dat we met de vloer kunnen beginnen. Maar voordat we de teakdelen op de bodem kunnen lijmen moet het vlak eerst geëgaliseerd worden en daarvoor hebben we 5 liter epoxyplamuur van ijssel besteld. Dit blijkt iets teveel te zijn want we hebben maar 3 liter nodig maar goed, beter te veel dan te weinig. Volgende week wordt de vloer geschuurd en in de epoxy primer gezet, en daarna kan begonnen worden met het lijmen van de teakdelen. De delen lijmen we vast met D4 constructielijm van Bison. Foto's

7 maart
Met elke week nadert het interieur zijn voltooiing. Als er iets is wat een interieur direct 'af' maakt dan zijn het de profielen die de kopsekant van de schotten afdekken wel. Alle klepjes en deurtjes zitten er in en met de nieuwe messing greepjes kunnen de kleppen voor de koelkast en de broodbak bediend worden. Het lijstwerk voor het aanrechtblad en de kaartentafel is klaar en ook elders in de kajuit zijn verschillende afwerklijstjes geplaatst. Omdat Albert komende week het raam wil plaatsen, zodat de binnenkant verder afgewerkt kan worden, heb ik het achterschot geschuurd en 2 keer in de 2-componentenlak gezet. Wij hebben ervoor gekozen om het schip in 2 kleuren te schilderen: Oyster light en staalblauw. Beide kleuren worden overigens door Ijssel geleverd. Vlak voor de lunch zet ik de goot voor de tweede keer in de epoxy en in de middag zet ik het glas in het raampje. Een precies klusje omdat ik moet oppassen dat de spijkertjes niet door het glas geslagen worden en ook niet door het spijltje waardoor het glas aan de andere zijde beschadigd kan worden. Alles gaat gelukkig goed. Als laatste haal ik het plastic, dat Monique vorige week gebruikt had om het plafond te schilderen, uit het vooronder en monteer ik de grijplijsten. Daarmee is het vooronder de eerste ruimte die af is. Het zal niet lang meer duren voordat de kajuit zal volgen. Althans alles boven de eerste centimeter vanaf de vloer dan want de vloer is een apart project. Samen met Jan Hendrik til ik de ankerlier van het voordek. Ik neem hem mee naar huis zodat deze geschilderd kan worden, een klus die ik nog even uitstel omdat er nog andere meer urgentere klussen klaarliggen zoals het lakken van het lijfhout van de kuipbanken en de gerenoveerde deuren van de WC en de kast. Ook de legplanken van de kast krijgen een nieuwe laklaag zodat ze er weer als nieuw uitzien. Foto's

28 februari
Vandaag gaat Monique het vooronder en de kast schilderen en vervang ik een plafondlat en maak ik een begin met het aanbrengen van de plinten rondom de nieuwe kastjes. Maar ik begin met het schuren van het vooronder. We hebben 2 soorten schroten gebruikt die weliswaar dezelfde afmetingen hebben maar niet dezelfde kleur. Enfin, na een kwartierje boven je hoofd werken met de schuurmachine is het gedaan en gaat Monique verder met het afplakken. Ondertussen haal ik de schappen uit de kast zodat Monique het vinylbehang kan schoonmaken en schilderen. Van een van de afsluitende schroten van het plafond in de kajuit was de punt tijdens het schilderen afgebroken en moet dus vervangen worden. Daarna ga ik verder met de plinten. Omdat het plafond en de kajuitwanden dezelfde kleur hebben kiezen wij ervoor om een gelakte eiken plint te gebruiken zodat er een mooi contrast ontstaat. Belangrijk bij het bevestigen van de plintjes is dat alle ronde delen als eerste gemaakt en bevestigd worden, de rechte delen kunnen pas daarna op maat gemaakt worden. Uiteindelijk ben ik de hele middag bezig om de vier hoekjes te maken. Leuk werk hoor maar ik had op voorhand gedacht iets meer te kunnen doen, maar goed de hoekjes zijn af en volgende week ga ik verder. Afgelopen week zijn de deurtjes geplaatst en de lijstjes voor de afwerking van het keukenblad en kaartentafel gemaakt. Heel veel werk zo blijkt maar het resultaat is er dan ook naar, het wordt mooi en dat wordt ook door de bezoekers gezien.Foto's

20 februari
In tegenstelling tot afgelopen week ben ik vandaag alleen en heb mijn dagdoel daarop aangepast. Ik ga de goot nakijken op roest en heb daarvoor een hardmetalen frees voor op een boormachine gekocht. Omdat er maar weinig bewegingsruimte is duurt het lang voordat ik helemaal rond ben maar na 3 uur ploeteren heb ik alle roest kunnen verwijderen. In de kajuit plaats ik de grijplijsten en op de lakzolder zet ik het hechthout voor de loopdekken voor de tweede keer in de 2-componenten lak. Afgelopen week zijn alle profielen geplaatst en voor de foto heb ik het hele interieur in elkaar gezet zodat je een goede indruk krijgt hoe het er uit komt te zien. Komende week worden de deurtjes en kleppen in de profielen gehangen en dat betekent dat het hang- en sluitwerk dat we bij Toplicht gekocht hebben gaan gebruiken. Komende week bestellen we nieuwe HPL platen voor de wc bij AF.nl en volgende week zaterdag gaan Matthijs en ik verder met het op maat maken van de plintjes en gaat Monique verder met het schilderen van het plafond in het vooronder.Foto's

17 & 18 februari
Het is crocusvakantie en ik heb 2 dagen vrij genomen. Op dinsdag gaan we met z'n vieren en we verdelen onze werkzaamheden zodanig dat we elkaar niet in de weg lopen. Monique bekommert zich om het lakken van het piekschot en het schilderen van het vooronder, Bram schuurt de romp en Matthijs en ikzelf gaan de afwerklatjes in het vooronder monteren, de schroten in de kast plaatsen en het schilderen van de wc. In het begin is het nog even wennnen en zorgen dat iedereen het juiste gereedschap heeft maar na verloop van tijd kan ieder zijn ding doen. Als je zo met z'n vieren aan de klus bent schiet het lekker op. Het vooronder ziet er nu fantastisch uit (zie de foto's) en ook de wanden in de wc zijn geheel schoon gemaakt en opnieuw in de epoxy gezet. Het werd al snel duidelijk dat de oude vuilwatertank niet meer terug komt en Albert komt op de proppen met een andere (nieuwe) tank. Heel mooi allemaal maar dat betekent dat de wc opnieuw ingericht moet worden. In de stalen wanden zitten verschillende bobbels en om de nieuwe HPL platen te monteren zullen ze eerst uitgevlakt moeten worden en om te voorkomen dat er een plaat verzaagd wordt maken we mallen. En dat valt niet mee, eindeloos meten en nog eens meten maar dat wordt beloond met 2 mooie passende mallen. Om ideeën op te doen bekijken we het toilet van een ander schip, dat 6 centimeter breder blijkt te zijn. Dat wordt nog flink puzzelen om het toilet en een kastje onder de wasbak te bouwen zonder dat je met je knieën in je nek op de pot zit. Eerst maar beginnen met het plaatsen van de nieuwe wanden en om een passende kleur te kiezen bestellen we enkele samples bij Formica. Daarna nog 2 weken wachten totdat we de platen kunnen ophalen. Maar tot het zover is gaan we verder met het schilderen van de goot, het klaarmaken van de toiletruimte en het afwerken van het interieur.Foto's

Zaterdag 14 februari
Terwijl de timmerman zich ontfermt over de aflegplankjes in de keuken sloop ik de gehele wc. Monique wil af van het dikke vinylbehang en Albert vindt de indeling en de gebruikte materialen niet passen bij het nieuwe interieur. En daar hebben ze gelijk in. Gewapend met het Fein machientje ga ik het vinyl te lijf en zolang ik het mes scherp houd komt het er goed en snel van af. Om de wanden volledig te strippen moeten de wcpot, de vuilwatertank en het wasbakje wijken. Aan het eind van de middag is alles gesloopt en heb ik nog tijd genoeg om de grijplijsten voor de tweede keer in de grondverf te zetten zodat we die komende week kunnen aflakken en de grijplijsten zelf kunnen monteren. Bij het demonteren van de kajuitbekleding in de wc kwam een roestplek tevoorschijn die ik met de perago-schijf schoon gemaakt heb en in de epoxy gezet. Als afsluiting van de dag stofzuig ik de boot zodat we komende week weer in een schone omgeving kunnen werken. Verder heb ik afgelopen week het raam en de deur afgelakt en komende week wordt het glas geplaatst. Ik zal de foto's volgende week plaatsen.Foto's

De kuipbanken worden thuis in de lak gezet hier

Zaterdag 7 februari
Aan alles komt een einde, zo ook aan het terugplaatsen van de schroten in de kajuit. Als laatste hebben we de voorkajuit afgewerkt. Gelukkig ging vandaag alles naar wens en voor het mooiste resultaat hebben we onze afkortzaag meegenomen zodat we de schroten met dubbel verstek kunnen zagen. In een boot vind je bijna geen rechte hoeken en dan is het juist een uitdaging om alles goed op elkaar aan te laten sluiten. Door de afkortzaag in de kuip te zetten kunnen we sneller werken omdat we niet constant de trap op en af hoeven. Het gevolg was een mooi plafond en ook nog eens ruim op tijd klaar en terwijl Matthijs de boot schoon maakte heb ik de fundatie van de grijplijsten in de grondverf gezet en de wandbekleding van de WC verwijderd. Daarbij kwam echter een grote roestplek aan het licht die behandelt moet worden. Monique vindt het vinylbehang in de WC maar niks en om te kijken of het zich makkelijk laat verwijderen begin ik met een klein plekje. Het komt zonder problemen los en dat wordt mijn klus voor volgende week. Door ziekte hebben de werkzaamheden aan het interieur stil gelegen en we hopen dat ze komende week weer worden opgepakt. Foto's

Zaterdag 31 januari
Over vandaag kunnen we kort zijn: het vooronder is klaar, alle schroten zijn geplaatst, maar het ging niet van een leien dakje. Voordat we de eerste schroot konden plaatsen hadden we er al 3 verprutst. Maar goed uiteindelijk is het toch goed gekomen. Er is afgelopen week, ten gevolg van ziekte minder aan het interieur gewerkt dan voorzien maar desalniettemin is er een begin gemaakt met de kastjes onder de gangboorden en zijn de bankbodems voorzien van kleppen met mooie ontluchtingsgaten. Thuis zijn de bestekla en de apotherkast gelakt die komende week worden ingebouwd. Komende week gaan we verder met de kuipbanken en hoop ik het raam en het deurtje af te maken.Foto's

Zaterdag 24 januari
Vorige week was er een bijeenkomst op de werf zodat er niet gewerkt kon worden, maar vandaag zijn we weer met z'n drieën aan de slag gegaan. Zo heeft Monique de botteloef, bolders en het potdeksel van de kuip geschuurd en in de epoxy gezet en hebben Matthijs en ik de spoelbak in het aanrechtblad gefreesd, de kuipbanken machinaal geschuurd en zijn we verder gegaan met het monteren van de schroten in het vooronder. Maar er is de laatste tijd meer gebeurt. Het interieur in nu bijna af. De keuken en de kaartentafel zijn definitief geplaatst en daarmee staat ook de koelkast op z'n plaats. Albert heeft de dieptemeter geplaatst, de electrische bedrading voor de verlichting in de kajuit aangelegd en heeft hij de gaten voor de kachelpijpen geboord en aangelegd. De zitbanken zijn, inclusief de bodems, geheel vernieuwd en de apothekerskast en de bestekla zijn af en gelakt. Om ook verder te kunnen met het plafond in de voorkajuit zijn alle kajuitwanden geschilderd. Nu dat gedaan is kan het isolatiemateriaal verder aangebracht worden en kunnen de nieuwe schroten tegen het regelwerk geniet worden. Overigens is het hele plafond geniet en niet geschroefd. Het scheelt enorm veel tijd en het nieten heeft als voordeel dat het pistool zo afgesteld kan worden dat de nieten met precies de juiste druk in het hout geschoten worden zodat ze er niet doorheen gaan. We verwachten nog enkele zaterdagen nodig te hebben om alle schroten te monteren. Volg de foto's om de voortuitgang in de komende weken te volgen. Nu dat de kuipbanken geschuurd zijn kan ik ze thuis verder afwerken. Het frezen van de spoelbak was een precisiewerkje, maar met het hulpstuk dat ik jaren geleden al gemaakt heb is het een fluitje van een cent. Zorg wel dat je een scherpe frees hebt zodat het formika niet versplintert en behandel het kale hout zodat het niet kan inwateren.Foto's

Zaterdag 10 januari
Ook afgelopen week is er veel vooruitgang geboekt. De grove keuken en kaartentafel zijn af en de nieuwe banken heb ik in de avonduren gelakt en zijn vandaag ingebouwd. We gaan steeds meer op details letten. Meer en meer delen in de kajuit zijn vervangen door nieuwe en als je dan vanuit de kajuitingang voor voren kijkt kijk je tegen de veel donkere 'oude' opbouw van het bed aan en besluiten we om die weliswaar niet te vervangen maar te beplakken met 4mm eiken fineer. Een mooi detail vinden we de hoeken van de bankbodems, die zijn nu namelijk van volhout waardoor het duurzamer is en de kans op beschadiging verkleind wordt. In de voorpunt is het isolatiemateriaal nu geplakt en heb ik het originele piepschuim weer in het plafond geplaatst. Wel hier en daar het piepschuim, vanwege het voorluik moeten, aanpassen maar dat lukte prima. De volgende stap is het terugplaatsen van de originele schroten. Verder zijn de kajuitwanden beplakt met 4mm kurk en liggen nu te drogen. Komende week worden die geplaatst en dan kan ook het plafond in de kajuit worden terug geplaatst. Maar we zijn er nog niet. Voordat de keuken en kaartentafel af zijn moeten er nog een paar besluiten genomen worden. Besluiten zoals: waar komt de afwasbak en de broodbak, kunnen we de apothekerskast nu plaatsen of niet, welke scharnieren hebben we nodig en kan het fornuis z'n warmte goed kwijt zonder de ombouw te beschadigen. Veel beslissingen worden door Albert tijdens de werkzaamheden genomen maar sommige hebben iets meer tijd nodig. Volgende week zondag gaan we dan ook met een boodschappenlijst naar Boot Dusseldorf, maar hopen dat we daar alles van het lijstje kunnen afstrepen. Enfin, deze ochtend het potdeksel van de kuip kaal gehaald en 2 keer in de epoxy gezet en de kuip zelf goed teruggeschuurd zodat de schilder aan de slag kan. De sleuven in de kuipbanken zijn nu voorzien van Sikaflex en kunnen over een week geschuurd worden. We merken dat we nu steeds meer op zondag en na werktijd aan de slag moeten, gelukkig kan veel houtwerk mee naar huis genomen worden en brengen we het na een paar dagen weer terug naar de werf. Matthijs is ondertussen druk bezig met het schakelpaneel en de indeling van het instrumentepanneel. Dit keer niet in 3D maar met geknipte mallen op een stuk papier. Dat werkt ook...Foto's

Zaterdag 3 januari
Het gaat vooruit! We zijn 2 weken niet op de werf geweest en de vooruitgang was deze ochtend duidelijk te zien. Alle schotten voor de keuken en kaartentafel zijn gezet, alle bedrading is getrokken en vandaag zetten we de schroten onder de gangboorden weer terug; geschilderd en al. De trap is versmald en 4 centimeter dichter tegen het schot geplaatst zodat we grotere deurtjes in de kast onder de kaartentafel kunnen monteren. Nu de contouren van de keuken zich meer en meer aftekenen is het nog maar de vraag of er een apotherskast geplaatst kan worden. De ruimte in de kast blijkt op die manier niet nuttig gebruikt te kunnen worden waardoor we wellicht van het idee moeten afzien. Een andere optie is om 1 grote aflegplank in de kast te constueren die zowel vanaf de voorkant als de zijkant (boven de bank) geopend kan worden. Als de schotten definitief geplaatst zijn kunnen we de gootsteen plaatsen en bekijken wat de beste oplossing voor het kast-probleem is. Als je de keuken afbreekt is het het juiste moment om de afsluiter te inspecteren. Deze bleek nog in uitstekende staat te zijn en is, om ruimte te winnen, nu direct onder een hoek van 90 graden gezet. Komende week wordt het aanrechtblad en de koelkast geplaatst. Voor de afwerking van de schotten heb ik bij d-k-s in Hardinxveld profielen besteld. De wegering voor het vooronder is vandaag deels gezaagd en op maat gemaakt. Nog een dagje werken en dan is ook deze klus achter de rug en kunnen de platen van het bed aangepast worden. Verder hebben we besloten om nieuwe platen te gebruiken voor de bodems van de banken in de kajuit. Thuis hebben we de kuipbanken voorzien van gefreesde naden en zijn het deurtje en raam gelakt. Verder heeft Monique de meeste schroten vandaag van de eerste aflaklaag voorzien zodat ik ze komende week tegen het plafond kan schroeven. Foto's

Zaterdag 20 december
Vandaag was niet anders dan de meeste voorgaande zaterdagen; we rijden naar Deil met de intentie om een bepaalde klus af te werken maar aan het eind van de dag komen we tot de conclusie dat iets heel anders gedaan hebben. Het was de bedoeling om het vooronder te isoleren en de wegering terug te plaatsen. De realiteit is dat het isolatiemateriaal op maat gesneden is en er een regelwerk is aangebracht. Je komt altijd van die kleine dingetjes tegen waar je op voorhand helemaal niet bij stil gestaan hebt. De oude wegering was deels, met isolatie en al, tegen het staal geplakt en in de nieuwe situatie is dat niet meer het geval. Eerst plakken we de isolatie op het staal en daarna wordt de wegering op het lijfhout geschroefd. Tja, en dan...alles er maar weer af en beginnen met het aanbrengen van een regelwerk. De timmerman helpt gelukkig mee en een uur later is het klaar. De lijm moet eerst drogen dus kunnen we pas op 3 januari weer verder. Oh ja, tussen neus en lippen door adviseert Albert om de complete wegering te vervangen door nieuwe want een mix van 2 kleuren kan niet vindt hij. Hij heeft gelijk dus ik ga akkoord, wetende dat me dat 3 extra platen kost. De keuken wordt verder gesloopd en op aangeven van Albert worden de banken 5 centimeter ingekort zodat er in de keuken meer ruimte gecreeerd wordt om een apothekerskast te plaatsen. Ondertussen heeft Matthijs alle ijzerdelen, die nog in de epoxy staan, geschuurd die ik dan aan het einde van de dag van een extra laag voorzie. Monique heeft op de lakzolder de eerste schroten al hun uiteindelijke kleur gegeven. Afgelopen week heeft de schilder de eerste plamuurlaag geschuurd en heeft de timmerman het raam en de deur afgemaakt. Voor het resultaat verwijzen we graag naar de foto's. We zijn erg tevreden met het resultaat. Volgende week is de werf gesloten maar zetten de werkzaamheden thuis voort. Zo hebben we de kuipbanken, die van massief teak zijn, meegenomen om er kitnaden in aan te brengen en geheel blank te schuren en lakken we het raam en de deur en gaat Monique op pad voor de ruitjes. Foto's

De foto's van de buitenkant vind je hier

Zaterdag 13 december
Vorige week zondag was geen goede dag. We hebben een schip gekocht met de gedachte dat het een eenvoudige refit te geven. Naarmate de tijd verstrijkt lopen we tegen steeds meer zaken aan waar je een beslissing over moet nemen; laten we het zoals het is of vervangen of repareren we het. En telkens vraag ik me af of ik na een jaar hetzelfde besluit genomen zou hebben. De uitkomst van onze beslissingen zijn wekelijks op deze website te volgen. Onderdeel van elke beslissing is wie het werk gaat doen en wanneer. Soms doe ik het zelf maar meestal iemand anders, simpelweg omdat me te tijd ontbreekt. De laatste weken zat het alleen niet mee; de schilder viel vanwege ziekte uit en de timmerman had moeite met het soort werk. Op zondag loop ik met m'n ziel onder de arm en speel de hele dag met de gedachte of het nog wel gaat lukken, of ik zelf niet meer tijd aan de boot kan besteden en of ik werk mee naar huis kan nemen. Afgelopen maandag bel ik Albert en leg hem mijn twijfels voor. Hij laat me netjes uitpraten en zegt daarna: "en dan nu het goede nieuws. De schilder is begonnen." En later in de week gaat ook de timmerman verder. We kunnen niet wachten totdat het zaterdag is. Aangekomen zien we dat er veel is gebeurd. Het raam en het deurtje zijn voorzien van spijlen en het dak staat in de plamuur. Om de schilder niet op te houden maak ik het potdeksel bij de kuip verder kaal en zet Monique de laatste schroten in de grondverf en geeft de nieuwe schroten een tweede laag. Het piekschot dat we vorige week geplaatst hebben schuur ik en verwijder de klemmen. Het resultaat ziet er prima uit. Voordat we weer naar huis gaan vegen we boot schoon zodat er schoon gewerkt kan worden en volgende week zullen Matthijs en ik het vooronder gaan isoleren. en deels voorzien van de wegering. Foto's

De foto's van de buitenkant vind je hier

Zaterdag 06 december
Langzamerhand krijgen we door dat het in eigen beheer opbouwen van een boot niet over rozen gaat. De kosten vallen hoger uit dan geraamd, maar nog niet dramatisch, en de mensen die we inhuren vallen wegens ziekte uit. Jammer voor de mensen in kwestie natuurlijk maar ook voor ons niet leuk. Overal waar mensen aan een project werken is het de kunst om ervoor te zorgen dat als de een klaar is met zijn klus dat een ander door kan met de volgende. Dat ze elkaar niet voor de voeten lopen en elkaar versterken als het nodig is. Wij hadden het idee om werk waarin wij niet goed zijn uit te besteden en het werk dat niet tijdkritisch is en wat wij kunnen doen op ons te nemen. Vandaag liet de timmerman weten dat hij door een hielspoor voorlopig uit de running is. We hebben afgesproken dat als hij weer in staat is om te werken hij het rustig aandoet en dat wij zijn klussen oppakken. Voor vandaag hadden we gedacht het vooronder te kunnen isoleren of verder te gaan met het hechthout voor de loopdekken. Aan geen van beide zijn we begonnen. Albert stelde voor dat wij het piekschot verder inbouwen, het hele schip leeghalen en schoon zouden achterlaten zodat de timmerman in een nette ruimte kan werken. Zo gezegd zo gedaan. Het piekschot was al goed voorbereid en zonder al te veel moeite hebben we het geplaatst. Het werken met hout blijft een leuke bezigheid. Albert heeft ondertussen de profielen voor het kozijntje gemaakt die wij aan het einde van de dag er in gelijmd hebben. Terwijl Matthijs de aanhanger voor de zoveelste keer met rotzooi en afval vol gestouwd heeft stofzuig ik de hele boot. De ruimte is nu schoon en vrij van loshangende bekabeling en dergelijke. Foto's

Zaterdag 29 november
Afgelopen week is de timmerman begonnen met het op maat maken van het deurtje en het schuifluik. Dit is noodzakelijk omdat we besloten hebben geen teak op het dak te leggen met als gevolg dat zowel de koekoek als de ingang daardoor is verlaagd. Daarnaast is hij begonnen met het afbreken van de keuken en de kaartentafel. Vandaag hebben we gezamenlijk besloten het glas van het deurtje en het raam te vervangen door mooie houten spijlen en nieuw glas. Dit betekent wel weer een dag extra werk maar het resultaat is veel beter dan nu en volgens Jan Hendrik Ockels veel beter omdat dan het glas bij een achterop komende golf niet breekt. Ondertussen zijn Matthijs en ik verder gegaan met het loshalen van potdeksel bij de kuip. Gelukkig hebben we het er weer goed af kunnen krijgen waarna Matthijs het staal met de Perago-schijf gestraald heeft. Daarmee hebben we al het bedekte staal roestvrij gemaakt en na behandeling met epoxy kan het weer jaren mee en dat geeft me een goed gevoel. Ik heb het potdeksel dat ik de week ervoor in de hardhoutolie gezet heb geschuurd met de bedoeling het van een tweede laag te voorzien maar het is vanwege de vele afleidingen van vandaag niet gelukt. Monique had gisteren de nieuwe watertank bij de Wit in Schijndel gekocht en 's avonds zijn we naar Rotterdam gereisd om de gas-oven combinatie op te halen en de nieuwe koelkast van Waeco werd bij Albert afgeleverd. De timmerman hoeft zich komende week zeker niet te vervelen. Er is nu een einde aan het gesloop gekomen, en vanaf volgende week wordt er na 3 maanden alleen nog maar opgebouwd. Foto's

Voor de foto's van het interieur is een aparte pagina gemaakt. Foto's

Zaterdag 22 november
Vanwege een weekendje in Luxemburg zijn we vorige week niet op de werf geweest. Gelukkig zijn we met z'n drieën en kunnen we meters maken, denken we... Afgelopen week hebben de schilder en timmerman zich terug getrokken met als gevolg dat Albert op zoek moest naar vervanging. Gelukkig wist hij een andere timmerman te interesseren en deze was al vroeg op de werf om met ons de aanpassingen door te nemen. We hopen dat hij de klus gaat aannemen. Rond 12 uur beginnen we (wederom) met het schilderen van de schroten en Matthijs en ik schuren het boeisel aan stuurboord. Zo met z'n tweeën schiet het lekker op en rond drie uur zijn we klaar. Albert heeft afgelopen week niet stil gezeten en heeft ondermeer de steunen voor de lieren gelast. Hiervoor moest hij een stuk van het potdeksel wegkappen en vond daarbij sporen van roest. Tja, en wat doe je dan? Aanpakken dus en als volleerde potdekselverwijderaars halen we de delen er een voor een af. Het kost wel wat moeite maar de delen komen er in z’n geheel af. Het besluit om het er af te halen bleek een juiste te zijn; veel roest en er zit zelfs een klein gaatje in de staande wand tussen de twee potdeksels in! Albert kan dus weer aan de slag. Monique hebben we de hele middag niet gezien en heeft op een paar schroten na alles in de grondverf gezet. Het is inmiddels half vijf en we stoppen met de werkzaamheden. Matthijs wordt door Albert op de trein gezet en wij gaan op de werf in de douche omdat we later op de avond een gezellig samenzijn hebben met het bestuur, redactie en leden die de natte evenementen organiseren van de Schipperskring. Volgende week verder met het demonteren van het potdeksel en leggen van hete hechthout op de dekken. Foto's
Albert heeft de laatste hand gelegd aan de botteloef, puttings en de fundatie voor de zwaardlieren. Alles is uitgevoerd in zwaar RVS. We zijn erg tevreden. Foto's

Zaterdag 8 november
Het is een stuk frisser dan de andere zaterdagen als ik alleen naar Deil rijd. Monique en Matthijs zijn verhinderd. Het gronden van de nieuwe schroten en het potdeksel en het inmeten van een kant-en-klaar watertank. Vorige week nog heeft Matthijs een 3D tekening van een watertank gemaakt maar de offerte die we binnen kregen was bijna 1000 euro en dat vinden we te veel. Dus op zoek naar een standaard tank. We vinden er een bij de Wit in Schijndel. De maten zijn 115x65x28 (207 liter) en lijkt precies te passen. Komende week maar eens kijken of ik hem kan terugbrengen als hij toch niet lijkt te passen. De gronden van de schroten is een tijdrovend karwij en ben er bijna 4 uur mee bezig. Het is stil op de werf en dus heeft niemand last van de muziek die ik uit mijn telefoon laat komen. Om 3 uur ben ik klaar en ga verder met het inmeten van de watertank. Het valt niet mee om in een ruimte waar geen haakse hoeken te vinden zijn een kubus in te meten. Als mijn metingen juist zijn moet het precies passen.
Eerder op de dag heb ik een gesprek met de schilder. We vinden het belangrijk dat de boot er goed uit komt te zien en dan kun je het beste een professionele schilder nemen. We spreken af dat het hele schip geschilderd gaat worden en de meest in het oog springende delen zoals het dak en boeisel worden eerst geplamueerd. De romp en dak worden wit, en de kajuit en kuip donkerblauw. De kajuit wordt als eerste onder handen genomen zodat ik kan doorgaan met het leggen van het teak op de dekken. Om de kosten in de hand te houden schuur boeisel en romp zelf terug. Volgende week ben ik niet op de werf. Foto's

Zaterdag 1 november
vandaag zijn we verder gegaan met het schilderen van de schroten (Monique) en hebben Matthijs en ikzelf de ankerkettingbak verwijderd en de nieuwe watertank ingemeten. Een leuke klus waarbij er een orignele gulden tevoorschijn kwam, samen met een oud memory-kaartje. Daarna gestart met het boren van gaten in de spanten aan het plafond voor de elektriciteitspijpen. Een hele klus waarij we 3 pijpboren versleten hebben en pas op de helft van het aantal gaten zijn. Volgende week dus nieuwe boren halen en voorzichtig doorgaan. Zowel mijn eigen boor als 2 stuks van Albert waren kapot en dat noodzaakte ons om aan een volgende klus te beginnen. Lang hoeven we daar niet naar te zoeken: het zagen van het hechhout voor de dekken. Vorige week hadden we de mallen geknipt en het uitzagen van de bakboord elementen bleek kinderlijk eenvoudig. Na het overtekenen van de mal op het hout heb ik met een flexibele lat de lijnen vloeiender gemaakt. Daarna met de decoupeerzaag uitzagen en afwerken met de bandschuurmachine. Binnen no-time ligt het hout in het gangboord. Volgende week de andere kant en het voordek. Foto's

Zaterdag 25 oktober
Vanwege de Herfstvakantie hebben we deze week 2 dagen extra gewerkt. Zo zijn het dak en de dekken nu 4 keer in de epoxy gezet, zijn de kitnaden uit het schuifluik gehaald, is begonnen met het gronden van de plafondschroten, zijn we naar de Arnhemse Fijnhouthandel geweest om hout te halen en zijn de mallen voor het hechthout gemaakt. Afgelopen dinsdag heb ik een dagje alleen gewerkt, heerlijk om eens een dagje in je uppie te zijn. 's Ochtends begonnen met het demonteren van het potdeksel in de kuip zodat Albert de fundatie voor de zwaardlieren kan maken en de schilder vrij baan heeft voor het schilderen van de kuip. Daarna zijn het dak en de dekken in de epoxy gezet en heb ik de oude fundatie voor de koekoek pas gemaakt. Deze was vanwege het teak op het dak verhoogd en nu het dak geschilderd wordt kan de koekoek omlaag en dat vidnen we mooier. De dag erna zijn we eerst hout gaan halen. Hechthout voor de dekken, interieurplaten voor de aanpassingen aan de keuken en kaartentafel, teak voor het voorluik, tulpenhout om schroten voor het plafond te maken en eiken voor de nieuwe tafel. Een medewerker van de houthandel adviseerde mij om voor tulpenhout te kiezen in plaats van het duurdere eiken. De schroten wordt namelijk geverfd en dan maakt het niet uit wat voor hout je kiest zolang het maar niet werkt en er geen knoesten in zitten. Monique is daarna begonnen met het schilderen van de oude schroten en heb ik dak en dekken in de epoxy gezet. Op zaterdag zijn we verder gegaan met het gronden van de schroten, hebben we de mallen voor het hechthout gemaakt en dak en dekken voor de laatste keer in de epoxy gezet. Kortom, in 4 dagen tijd zijn we weer aardig opgeschoten. Komende week worden de nieuwe botteloef en kluiverstandaard af gelast en worden alle puttingen vervangen door RVS exemplaren en leggen we het hechthout op de dekken en maken we een begin met het aanleggen van de nieuwe bedrading in de kajuit. Foto's

Zaterdag 18 oktober
Herkent u dat? Dat je 's ochtends een kluslijst opstelt en aan het einde van de dag nog niet tot de helft gekomen bent. Vandaag was zo'n dag. Maar eigenlijk mogen we niet ontevreden zijn. We hebben het potdeksel en de mastkoker met de haakse slijper, voorzien van een lamellenblad, kaal gehaald en de regengoot en de kajuitopbouw geschuurd. Het werk blijft eentonig maar het moet gebeuren. In ieder geval hebben we alles in de expoxy kunnen zetten en dat betekent dat al het staal geschuurd en beschermd is en we komende week met hout verder gaan. Foto's

Zaterdag 11 oktober
Voor vandaag stond het schuren van de gangboorden en voordek op het programma. Albert had 2 Perago-schijven besteld zodat we met z'n tweeen aan de slag kunnen. Monique is vandaag ook meegekomen en zij houdt zich bezig met het schoonmaken van het vooronder. Het feit dat er een korte brand heeft gewoed vind ze maar niets en dat moet zo snel mogelijk worden opgeruimd. Met oordoppen in is ze bijna de hele dag in het schip geweest terwijl wij met boormachines het dek hebben beetgenomen. Veel valt er overigens niet te vertellen. Het werk is saai en rumoerig maar het schiet gelukkig goed op en om vier uur glanst het staal zodat we nog kunnen verven. Na het stralen met de Perago schijf heb ik alle uitstekende delen er met een haakse slijper afgeslepen en vervolgens de kleinste roest- en verfplekjes met een lamellenschijf verwijderd. Tijdens het werk besluiten we op advies van Albert om het piepschuim niet te hergebruiken in het vooronder maar te vervangen door een zelfklevende isolerende PE foam. Terwijl Matthijs en Monique de troep opruimen schilder ik de dekken, een werkje dat nog geen half uur in beslag neemt, maar om tot een mooie kale onderlaag te komen heeft ons wel zaterdag gekost. Het is voor het goede doel zeggen we maar. We hebben heerlijk gewerkt en zijn tevreden over het resultaat. Volgende week zetten we het potdeksel in de epoxy, wordt de goot geschuurd en starten we met het leggen electriciteitsbuizen in het plafond. Foto's

Zaterdag 04 oktober
Ook deze week is er weer veel gebeurd. De lasser heeft het vluchtluik verder afgelast, is er een nieuwe standaard voor de kluiverboom tegen het potdeksel geplaatst en zijn de bolders compleet losgesneden, geheel gerenoveerd en teruggezet maar nu staan ze tegen het boeisel. Tegelijkertijd zijn ze iets verlaagd en volgen ze nu de lijn van het boeisel zodat het geheel mooier oogt. Tijdens de laswerkzaamheden werden we gebeld met de mededeling dat het isolatiemateriaal in het vooronder vlam gevat heeft en dus verwijderd moet worden. Nu moest het piekschot verplaatst worden dus dan maar het halve vooronder afbreken. Het meest isolatiemateriaal is gesmolten en zal vervangen moeten worden. Het is een klus die ik liever had uitgesteld maar goed, we doen het er wel bij. Nu dat we al enkele weken bezig zijn beginnen de contouren van het nieuwe voordek zich af te tekenen en het moet gezegd worden, ze bevallen ons goed. De wijzigingen zijn beter afgestemd op de lijnen van het schip en meer van deze tijd. Vandaag zijn matthijs en ik alleen in de loods en kunnen we dus lekker doorwerken. In de ochtend heb ik nog niet echt het gevoel dat het opschiet. Het verwijderen van de kitnaden is een langdurig karwijtje zonder dat je de voortgang ziet. Pas na de lunch komen we toe aan het verwijderen van de teak latten en als de eerste lat er uit is gaat het snel. De meeste bouten breken af en dus is er veel werk voor ons Fein machientje, dat vandaag overuren maakt. Zonder dit stuk gereedschap was het ons niet gelukt om alle latten er in zijn geheel af te halen! Ik ben dan ook zeer blij met deze investering. Terwijl Matthijs het piekschot er uit haalt ga ik verder met het teak en later halen we samen de overige delen van het potdeksel er af. Tegen vier uur is onze kluslijst voor vandaag leeg en beginnen we met opruimen en vegen. We rijden met een voldaan gevoel naar huis en bespreken de activiteiten voor volgende week. Nu de sloop werkzaamheden achter de rug zijn plannen we om volgende week de gangboorden met de Perago-schijf kaal te halen en omdat we dan toch bezig zijn nemen de we kajuit ook mee. We beschikken dan over 2 schijven zodat we aan het einde van de dag alles in de 2-component primer kunen zetten. Foto's

Zaterdag 27 september.
Afgelopen week is er veel gebeurt! Albert en Piet zijn druk in de weer geweest met het lasapparaat en hebben het vluchtluik, een ontluchtingsgat en de oude waterinlaat dicht gemaakt maar ook een halfrond tegen de zijkant van de kajuit bevestigd en de strippen van het schuifluik en de koekoek verlaagd. Toen we vanochtend aan boord kwamen waren we dan ook blij verrast om te zien dat we aan het opbouwen zijn en het sloopwerk zo langzamerhand achter ons kunnen laten liggen. Albert gaf aan dat hij komende week het vluchtluik in het voordek gaat maken en dat de standaard voor de kluiver en de lier een andere plaats krijgen. Dat betekent dat we het teak van het voordek moeten halen, en het potdeksel tot voorbij de bolders er af moet. En of ik komende week een avondje heb om het dak in de primer te zetten. Natuurlijk! Allemaal ontwikkelingen waar we blij van worden. We beginnen direct met het uitboren van de proppen en het schoonmaken van de bouten, een klus waar geen eind aan lijkt te komen. Eindeloos dezelfde handelingen: propje uitboren, met een schroevendraaier de sleuf in de boutkop blootleggen en vervolgens met de zware boormachine de bout er uit proberen te draaien. Er zijn stukken teak waar ik de een na de andere kop kapot draai en op andere stukken draai ik ze er zo uit. Gelukkig vordert het werk gestaag en hebben we het dek min of meer schoon voordat we aan de lunch beginnen. In de middag gaan we verder met het potdeksel en dat komt er wonderbaarlijk goed van af. Het zit enkel met stopverf vast en de bouten laten zich er gemakkelijk uitdraaien. Binnen no-time ligt alles zonder beschadigingen op de grond. Het loopt inmiddels al tegen vier uur en terwijl ik nog verder ga met het uitboren van bouten beginnen Monique en Matthijs met opruimen. Na een dag hard werken vinden we het belangrijk om de doel netjes achter te laten zodat je de volgende op een min of meer schone boot stapt. Daarbij geeft het ons een prettig gevoel dat de klus is afgerond. Nog een tip als je veel gebruik maakt van de Fein machine: zorg dat je voldoende reserve hulpstukken hebt. Vandaag zijn er 2 zaagbladen gebroken waardoor we geen teak meer konder verwijderen. Matthijs heeft alle gelaste delen met de Perago schuif bewerkt zodat het dak komende week in de grondverf gezet kan worden. Wellicht dat we volgende week een kleurtje hebben. Foto's

Zaterdag 20 september.
Vandaag is er op 2 fronten tegelijkertijd gewerkt. Matthijs heeft met een Perago schijf het dak 'gestraald' en ik ben begonnen met het demonteren van het teak op het voordek. Het is weer een dag van eentonige arbeid en stug doorzetten. Matthijs straalt het dak en ontwijkt in eerste instantie de gaten en moeilijke stukken. De Perago schijf is kwetsbaar en we proberen hem zo lang mogelijk in tact te houden. Aan het einde van de dag doen we de moeilijkere stukken. Na een dag werken mist de schijf 7 tanden! Dat vind ik voor 70 Euro toch wel snel. Het effect is in ieder geval zeer goed en je krijgt een prima ondergrond om bijvoorbeeld een verfsysteem op te zetten. Houd aan het einde van de dag wel een half uurtje over om de rotzooi op te vegen. De gangboorden, berghout en de vloer liggen bezaaid met schilfers. Nadat ik de schroeven uit het dak gedraaid heb begin ik met het voordek. Het is de bedoeling om het teak nadien weer terug te leggen, wat betekent dat ik voorzichtig te werk moet gaan en niet, zoals we bij het dak deden, slopen. Gelukkig ligt een van de latten los zodat een begin snel gemaakt is. Bijna alle latten krijg ik er in z'n geheel uit, slechts 2 breken. Het teak is gemiddeld zo'n 16 millimeter en dat schaaf ik terug naar 12mm en frees er nieuwe sponningen aan. Na een dag werken is 2/3 van het voordek ontdaan van zijn bekleding. De moeilijke stukken rond de lier en kluisgat hebben meer tijd gevergd dan de rest, dus volgende week kunnen we direct 'meters' maken. Gelukkig kunnen we, nadat Matthijs de laatste hand aan het dak heeft gelegd, dan het grootste gedeelte samen werken en hoop ik dat we zoveel mogelijk latten er heel af krijgen. De ervaring die we in de afgelopen weken hebben opgedaan met het verwijderen van de latten op het dak komt hier goed van pas; een geoliede machine. Foto's

Zaterdag 13 september.
Nu het teak is verwijderd moet het dak schilderklaar gemaakt worden. We gaan met schraper en schuurmachine aan de slag om de dikke kitlaag te verwijderen. We hebben besloten om het dak niet meer te bekleden met teak en dat betekent dat alle kit en werflagen verwijderd moeten worden. Afgelopen week heb ik 2 extra schrapers van Fein gekocht zodat niet we zonder komen te zitten. Dat laatste had ik overigens niet hoeven te doen, 1 schraper is genoeg omdat je hem keer op keer weer kunt slijpen. Heel handig als je een slijpmachine naast de boot hebt staan. Een scherpe schraper doet de kitlagen snel verwijderen dus zorg ervoor dat je je gereedschap regelmatig slijpt. Nadat de meeste kit er is afgehaald komt Matthijs er met de luchtschuurmachine achteraan. Het groot voordeel van het werken op de werf in Deil is dat Albert met enige regelmaat naar je vorderingen komt kijken en je voorziet van tips of beter gereedschap. Al met al is het weer een tijdrovende klus en met name het schuren vordert maar langzaam. Voor volgende week neem ik mijn eigen schuurapparaten mee in de hoop dat het daarmee sneller gaat. Na een dag werken is het dak schoon en voor driekwart geschuurd. Om een goed schilderresultaat te krijgen heb ik de koekoek en de liggers van het schuifluik er af gehaald. Overigens hebben we er wel weer en klus bij gekregen. Bij het maken van de liggers en de fundatie van de koekoek is destijds geen rekening gehouden met het teak en dus zijn beide met 2 centimeter verhoogd. Helaas is dat met een andere houtsoort dan teak gedaan - destijds werden deze onderdelen op voorhand geproduceerd en werd er van uitgegaan dat er geen teak gelegd werd -. In eerste instantie denk ik 2 keuzes te hebben: opvullen met teak of vervangen door nieuw hout. Maar dan komt Albert en stelt voor om luik en koekoek te verlagen, want rondvaren met, zoals Ted het mooi verwoorde, "zo'n hoge pet" is ook niets. Dit is echter sneller gezegd dan gedaan want dat betekent dat de stalen opstaande randen afgezaagd en deurkozijn en deur verlaagd moeten worden. Albert bekommert zich over het staalwerk en ik ga aan de slag met het houtwerk. Gelukkig kan ik dat prima thuis doen waardoor ik me 's avonds niet hoef te vervelen. Voordat de schilder aan de slag kan willen we het aanzicht van het dak aanpassen. Het vluchtluik op de kajuit vinden we niet praktisch. Met name tijdens het hijsen van de zeilen is het een opstakel. Het wordt verplaatst naar het voordek. Op de foto's zijn verder 2 ontluchtingsgaten en een oude vulopening voor de watertank te zien. Waarom de vulopening in het midden van de WC-ruimte is geplaatst begrijpen we niet. Maar goed, alles ligt nu open en we hebben dus de mogelijkheid om het aan te passen. De ontluchtingsopening in de slaapruimte en de vulopening komen te vervallen waardoor we meer bewegingsruimte op het dak krijgen en door het verlagen van het schuifluik en koekoek is het zicht naar voren tijdens de motorvaart beter. Volgende week gaan we verder met het schuren van het dak en beginnen we met het loshalen van het teak van de gangboorden. Het is de bedoeling om het teak weer terug te leggen dus moeten we beheerst te werk gaan. Alle proppen worden uitgeboord - hiervoor gebruiken we een houtboor waarvan de punt is afgeslepen - en de kitnaden worden er netjes met het Fein machientje uit gehaald. Foto's

Zaterdag 29 augustus.
Met de kennis van de vorige week gaan we vandaag gewapend met de juiste gereedscahappen aan de slag. Er worden honderden proppen verwijderen, gaatjes en schroefsleuven schoon gemaakt en tenslotte wordt het teak met een koevoet en een Fein multitool latje voor latje verwijderd. Gelukkig gaat het nu beter en sneller dan vorige week. Evengoed is het een flinke klus. De schroeven die afgebroken zijn of we er niet uit kregen worden door Matthijs met de schroeftol alsnog verwijderd. Tijdens onze vakantie is het een aantal keer voorgekomen dat de motor een alarmsignaal gaf zonder dat we een directe oorzaak konden vaststellen. Afgelopen week heeft Albert de motor uit het motorruim gehaald en geconstateerd dat de impeller 2 schoepjes mistte. De motor werd dus onvoldoende gekoeld met het alarm als gevolg. De foto's spreken voor zich. Aan het einde van de dag zitten we vol met schaafwondjes en kunnen we geen schroevendraaier meer vasthouden, laat staan kwiek van de trap, er is in ieder geval nog tijd om het dak netjes schoon te vegen. Moe maar voldaan rijden we terug naar huis. Volgende week wordt er niet geklust want dan varen we het NK voor rond- en platbodems in Monnickendam. Foto's

Zaterdag 22 augustus.
Al vroeg in de ochtend zijn we met z'n drieën op weg naar Deil. Het wordt een spannende dag vandaag. We gaan het teak van het dak halen! In Deil zit Albert al op ons te wachten met verschillende catalogi. Na een vluchtige begroeting buigen Monique en Albert zich over de boeken en bespreken welke apparatuur we het beste kunnen aanschaffen. Matthijs en Frank beginnen met het teak en later sluit Monique zich aan. We zijn al sinds februari met de aanschaf van de boot bezig en dan probeer in die periode jezelf een voorstelling te maken hoe het staal onder het teak er uit ziet. Maar ja eerst nog even het teak verwijderen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. We beginnen met het openmaken van de honderden proppen. Gewapend met schroevedraaier en hamer hakken we de gaatjes open en zorgen ervoor dat de groef in de schroef bloot gelegd wordt. Daarna worden de messing schroeven een voor een met een zware boormachine, die we als schroeftol gebruiken, er uitgedraaid. In 90% van de schroeven gaat dat goed en komen ze er netjes uit, maar een aantal werkt tegen en daarbij draaien we de groef kapot. Gelukkig heeft men daar een mooie oplossing voor bedacht: de multitool. Het apparaat maakt een trillende beweging en met de verschillende hulpstukken snijden we niet alleen de kit er uit maar zagen we ook de bouten door die er niet uitgedraaid kunnen worden. Daarna worden telkens meerdere latten met grof geweld - koevoet - van het dak gehaald. Na ongeveer 6 uur noeste arbeid hebben we bijna de helft van het dak bloot gelegd en stellen we opgelust vast dat het staal er nog goed uit ziet. Hier en daar vinden we duidelijke lekkages en beginnende roestplekken maar niets om ons zorgen over te maken. Aan het einde van de dag besluiten we om volgende week de klus weer met z'n drieën aan te pakken. Foto's

Zaterdag 15 augustus.
Vandaag is de refit begonnen. De boot is deze middag door Ted, Albert en Steven in de hal gezet. Komende zaterdag wordt door Frank en Matthijs begonnen met de sloop van het teak op het dak en zal Monique met Albert zich gaan toeleggen op bepalen van plaats van de koelkast, aanpassingen voor de keuken, uitstroomopeningen van de nieuwe kachel enz. We zijn zeer benieuwd hoe het stalen dak er na 40 jaar trouwe dienst onder vandaan gaat komen. We hebben besloten dat het dak staal blijft. De gangboorden daarentegen proberen we weer van teak te voorzien. Dat is ook de reden dat we het advies gekregen hebben om eerst met het dak te beginnen zodat we ervaringen in het afbreken van het teak krijgen zodat de stroken uit het gangboord er zo goed mogelijk uit gehaald worden met als gedachte om ze later weer aan te brengen. Foto's